onsdag 25 augusti 2010

den 22 augusti 2010

så fjärran
fjärran ter sig livet

så djupt innanför andas själen

så utanför i livet

molnseglare
bred edra vingar ut
svep mig in
in i det vilket icke är fjärran

så trött andas jag
så trött av detta fjärran

här är jag
ett utanför
så djupt innanför

skovens skovlar gräver
allt djupare
ur

vinden är i detta då
en hand vilken smeker ut
varsamt lägges hand över allt
ängder är dalar
dalar är ängder

klippor är dalgångar, raviner, sänkor
sänkor, raviner, dalgångar är klippor


under
i vindens hand är allt planyta
ett flackt landskap
kanske
dock ej flackandeblick

handen manar lugn
läser handavtryck
planterar linjer

är du redo
jag är redo

vinden lyfter handen

tvenne raukar synes stiga
i deras kärleksfamn andas varmkälla

du frysande själsvandrare avkläd dig
stig in i vår famn

så vederkvickt andas jag
djupt inifrån

det verkar som att
ju mindre – antalsmässigt – ben ett väsen har desto svårare är benen att hålla ordning
reda på
kanske är det svårare med koordinaterna då ben blir armar och armar blir ben
ja, visst är det så
människan sattes ej att vara herre över
jag säger
lev iakttagande närvarande
i kärlek beundrande
se hur de fyrfotade trasslar ut benen
till stegvördnad
i upptäckarglädje

tack

i dagar i nätter

då mina händer andas trötta
så trötta

söker lyfta handvingar
vingklippta


då sänder du mig
så mycken godvilja

i de stunder då jag behöver
en människofamn
i andeljus

vilken berör min själ
med helandebalsam

en människofamn
vilken vaggar mig i tröstandeljus




Sicket ett tok

renbäddads
vackra
lakan

doftande vindar

lägger mig
rosenbadad


sluter
ögon

fingrar
rör vid mitt ansiktes linjer

öppnar ögon
snabbt


ber eld in i vedspisen

kökets hjärta
skänker

jag
kokar kaffe
mumlar

sicket ett tok
dumheter




Klot

håller ett metallklot i handen
putsar mässingen med mjuktrasa


klotet klingar
ljustoner


konsten är att röra två klot tyst i handen

putsar mässingen med mjuktrasa

fingeravtryck sköljer

ansikten

alla

höll

en gång

mässingsklotet
strålar

Inga kommentarer: