söndag 15 augusti 2010

den 15 augusti 2010

dina skarpa ögon ser genom min natt

vid ekens rotfäste
fötter



synes
vitpärlor
rykande

mosstäcke lyfta signaler



fjäder i trädfingrar
målar
sol

solfjäder täcker mitt ansikte

bredes ut
över

natthimmel

stjärnhimlar
sköljer

järn

himmelsblomma släpper fjäder
fasanfjäders
hesa

ekarmar böjes över vågblad

skriver
saga

och i den skog jag vandrar
söker jag ej längre urskilja
varför skall jag
söker jag ej finna
varför
skall
jag

ty förvissningen omger mig i levande rörelse
varför skall den rörelsen
ej röra vid mig
vackra fingrar tomtebloss
tassljus
tänd mitt hjärtas
rosenblad

mina fötterna möter marken mjukt
marken möter mina fötter mjukt
är gemensamrörelse

helt stilla står jag
ur marken stiger ren jordedoft
ormbunksbladens plymer glittrar
stensöta bjuder
linneors ringdans ljuder
harsyra mildrar drar samman
träden är höga berättarliv
och i den skog jag vandrar söker jag ej urskilja
varför skall jag
blå skimrande himmelshöjder är
blåsländors spinnande
vita slöjor seglar mjukt
vemodsstämma ljuder
tornfalk seglar tinnar bågar portaler
din skarpa blick
står åter vid bäcken floden
ur vind stiga de
avkläder mig burna kläder
tvagar det burna i strömmande liv
guldstoff fästa vid
vitskimrande slöjor bredas ut
silverpärlor sömmas in i väv
skräddare syr skruden
jag tvagar min hud med rosenblad
smörjer mitt inre med lavendel
skrudas i klädnad i vandringsföljande
förmår icke mer


vackra fingrar tomtebloss
tassljus
tänd mitt hjärtas
rosenblad

dina skarpa ögon ser genom min natt

vid ekens rotfäste
fötter



synes
vitpärlor
rykande

mosstäcke lyfta signaler



fjäder i trädfingrar
målar
sol

solfjäder täcker mitt ansikte

bredes ut
över

natthimmel

stjärnhimlar
sköljer

järn

himmelsblomma släpper fjäder
fasanfjäders
hesa

ekarmar böjes över vågblad

boken stängs
i bokskogen






Inga kommentarer: