onsdag 25 augusti 2010

den 24 augusti 2010

ord vilka gives
utsägs i kärlek
ej för att såra ej för att skada
uttalas i befriandesyfte
renandesyfte

ofta hålls dessa ord åter
men

stängda ord är aldrig av godo
kanske virvlar orden först om i vildhet
med blandade känslor
så saktas virvlarna och omvandlas från känsla till upplevelse
då virvlarna lugnat sig brukar ett ok lyftas i befrielseljus
eller ett järnband spricka

vad är svaret
det är att se de trenne pärlorna – jag älskar dig –
och uppfylla dem med ljus med hjärtsol
hon – han dväljes i mörkret i saknad i känslan av övergivenhet
de seglade vilse
orosmolnen hopades av styrkan i kärlekens band
dessa kärlekens band binder ej fast ändå binder de
dessa band är gyllene silverna sammanflätade band
detta bindande fråntar aldrig
kväver aldrig
är ett växande i varandra tillsammans
till
sammans
det är att leva i frihet tillsammans
glädjas i den andres växande vilket blir ett tillsammansväxande
så gläder sig den andre i den andres växande i pendelns skönhets rörelse
det kan endast vara då båda är bejakandemedvetande i tillit i vördnad i respekt i kärlek
egentligen är dessa ord tillit, vördnad, respekt med flera parafraser av ett ord
det ordet är kärlek
dväljs icke mer i mörkret, svaret är icke svårt
vad är svaret
det är att se de trenne pärlorna – jag älskar dig –
och uppfylla dem med ljus med hjärtsol

ser du dalen
vindruvsdalen
ser du vinstocken
livsviljan

rankor slingrande följer vägar
och finner fäste

bladen är händer
höljandehänder
stjärnhänder
flikhänder

blommor små oansenliga
kronbladshänder slutas till hättor

sakta fram
träder druvan

äggformen
ovalen
elliptikan

vad ser du i det att druvan framträder

jag ser vindruvsdalen
och vindruvan

visst är vindruvan en äggform
en oval
elliptikan

men…
i den formande, gestalten – i det formspråket ser jag dalen
dalen är kupade skålar, är druvan

då jag nedtecknar kupade skålar stiger ordet
handgärning fram

i det bibliska språket är druvan
i sundspråket är druvan
är vinstocken en värld
i världen

drycken är icke en avskild del
drycken är i ett ursprungssammanhang

elliptikan
elliptisk rörelse
elliptisk

elliptik

de tolv slagen
svingar
pendeln

fram och åter
åter och fram

midnatt skrider in
mid natt
midande natt

i mitten står hon
den vackra
silvriga

ur händer bjuder hon
befrielseljus

se den släckta kalken återbrinna
i skenet av
tolv korsade klingors klanger

detta sken är icke skenbart sken
detta sken är nattens upplysande

de helgade tolv lyfter
kåpor av

så stråla tolv vägars skönhet
in i är
*
ett öga

är
icke endast ett öga

ett öga
är
en skål

en skål till brädden fylld med
regnbågsljus

ur ögon
flyga

regnbågsfjärilar
in

i regnbågsvindars
höljandehänder
*

Gång på gång denna natt ser jag ett dörrhål vilket är indigo – mörkt – blå
Vit rök
Rökmoln, det är bilden av hur rök flyter ut ur ett rökfyllt rum
Hör orden: träck stiger ut, ur

(Bardnalkan)

dimman av ditt förgångna böljar
stå bara
bar
stilla

din bard nalkas

nattvandrerska skrider genom
tysta

floder av
släckta
ekar

skönsjungande strängar sträckas
under
stiger

kammar stjärnhavens böljandehår
så intrasslat
vilse

karmar av stukadeträd
vikes undan

reser sina stammar i mening

nattmantel spännes
indigomörkblå

dörren står utan karmar
mina ögon tåras av rök
rökmoln
böljar

vindfläkt slutes om
leder röken
ut
ur

dimman av ditt förgångna böljar

stå bara
bar
stilla

din bard kommer

med
rosensträngad luta


*
Ronnadroppar

i en kronskål av silvergåva
dricker hon sin längtans törst
in i otörst

strävandestill var hennes bidan
hon skimrar vitpälsad i månvingar

vakar över honom
serföljer hans steg i kärlek
hon vet

ty han känner henne bak lyckta dörrar
ser genomflödande

tillåts

han smeker av hennes skydd
för henne varsamt till soleld

de

älskande brinner i gryning
ronnadroppar synes tindra i bladhänder
*

Serenad

jag bär ett månband runt min panna

jag minns barndomscykel
med gladputtersmälla
ekerglittran

med dagboks doftande
handhållans
läderpärmar öppnade

låter jag blad flyga fria


hakar kläpprar ger fönsterglänta

under hennes hjärta
sjunger han kärlek in


tårar strömmar ur hennes ögon
in i hans händers pärlfamn


älskade
väck mig i gryningen


låt oss flyga


huttrande drar jag sjalen tätt om axlar
vandrar i skymningsflod
jag sjunker undan
bort

Inga kommentarer: