onsdag 25 augusti 2010

den 25 augusti 2010

dimman
dimman om ditt hjärta
runt
runt
om
din hjärtgård

svepas av kärlek

svepes in i droppar
av dimma
strös
i hjärtsols länder
lända
till

Vindar
hyllar din
allts
skönskriftan


finner du vindarna vara kalla hårda
så är de ej
vindarna sjunger
rena friska
jag hör dem genom vindspelens klanger

det är vackert vara med vindarna
stormmoder

så säg mig då är stormmoder
stormens moder vindens moder

visst är hon detta
visst är hon det
alla mödrar bär alla rörelser med sitt hjärta
stormar
är icke förgörande
då barnet, barnen vet hennes kärlek
vet varur den vredgade blicken är
vet att de är i hennes allomfattande kärlek

stormmoder dansar
i vindarnes ängder

hon är moder
hon är vind

hon sveper leende i kärlek
visar vindarna
renandevilja
ljusvilja
alltsvilja

hon är stighöljerska
steghöljerska
spejarinna
allt
är hon med kärleks hand
med ömhets blick

stormmoder
vandrar stilla
vindbarnen
barn av vind
vandrar i ringar runt hennes fötter
hennes vida kjortelfåll
vandrar i rad
i pärleband
efter henne
med henne

vindbarn är icke sneda vinda
vindbarn är barn av vind
barn av luft
visst är de bågnande
bångstyriga ibland
då kan det välan hända att modersorken bågnar
då kan det lätt hända att resonemanget bågnar och tar en ostyrselväg

så hur är det
är vinden luft och är luften vind eller vad är de
de är allt detta och mycket mer

stormmoder ser med plirandevänliga ögon
in i allt

vindbarnen
släpper hon fria

så pilar de undersökande
upptäckande över och mellan stenar
lyfter på stenar
möter livet under
lägger varsamt åter
tack att vi fick se
tack att vi fick möta
mötas
vrider sig runt grästes strå
med ett huj sitter de vaggandegungande i bladens händer
tar så ett vipsskutt
följer bäckens dans
fågelvingar andas
samlas åter runt stormmoder
förtäljer
berättar i ysterljus

stormmoder tackar dem alla och smeker kinder varligt
älskade vindars barn
mina älskliga vingar
tag varandras händer och låt oss dansa
i helandeljus
stormmoder virvlar
cirklar
viner sjunger
saktar
backar
stiger
följer
andas
renande
pärlljus

molnen samlas
väver mantlar av mjukaste
sammet tung
regnblommande oceaner
svallar djupgråvioletta
vindbarnen trippar
lättasteg

hennes blåskimrande skrud
synes skymta bak vita skirslöjor

regnfolken dansar
sprider bågars
sjufaldigande skimrandeskikt
klanger ljuder vida ur vindspelens rör

stormmoder
viskar stilla i nynnandekärlek
räds mig ej räds icke min
renandefriska andedräkt

så säg mig då är stormmoder
stormens moder vindens moder

visst är hon detta
visst är hon det
alla mödrar bär alla rörelser med sitt hjärta
stormar
är icke förgörande
då barnet, barnen vet hennes kärlek
vet varur den vredgade blicken är
vet att de är i hennes allomfattande kärlek

åktur
passagerare i resande

ser jag

glittrande genom sammanflätade fingrar
kärlekshänder

är trädkronor

jag ser glittrande
genom trädvägg

stammar stå täta

sida vid sida
i varandevärnad

kronor susar böljandeljusa

är det en sjö
är det en å
en flod

det är en sjö
med seglande näckrosor

i varje kronskål sitta leendeljusa
strör tonande klangvärme om ditt hjärta

tycker du att vindar
finner du vindarna vara kalla hårda
så är de ej
vindarna sjunger
rena friska

tycker du ändå att vindarna är hårda
se då vindarnas fyra vägar
vindarnas hemvist
tycker du regnet är tårar
se då tårarnas skönhet
tycker du kylan är isande
se då kylans klarhet
tycker du
tycker du
tycker
tycker

upplev djupet
*
Lägg dina händer

älskade

innan jag lämnar denna dal
av skönhet

lägg dina händer
runt mitt ansikte

lyft mina
ögon

i ögonmöte sköljas
omgivas av dig
av din kärlek

viska
jag älskar dig

låt oss uppväcka våra skogar
höjder dalar
bäckar floder
klippor

lägg dina händer runt mitt ansikte

så viskar vinden
icke för dig
icke för dig

mansvälden såg aldrig din kronas bladvingar
de vände sig bort till andra himmelsländer

älskade

lägg dina händer runt
mitt ansikte


än en gång viskar vinden
icke för dig


linsen brister in i
begynnandevarda


ser ensam kropp


sakta slutes mina ögon
så seglar jag i blad

hem












Inga kommentarer: