onsdag 1 september 2010

den 26 augusti 2010

levitera
leviter

vinrankan visar dig
själens storhet

vinrankan skall beskäras
sidoskott suger dess näring
vinrankan har en stock den visar dig själens storhet
den klappar sig ej över bröstet sägandes jag är bäst
den säger beskär mig och jag finner alltid källan
källans åder jag släcker din törst
jag söker ej
jag vet
vi bringar tillsammans frukt
vindruvor
att erkänna sin själs storhet är icke att göra sig större
det är att bejaka allt
allts liv
leverne

det är att levitera
upplyftas

det är att bli stam

stock
levit
präststam
utan egentlig landariken
ändå med en stad
en stad
stadig står jag med fötterna i jordehänder

vinrankan visar dig
själens storhet

visst kan jag här beskriva vinrankans växtsätt, hela förloppet, men varför – den intresserade kan vid intresse studera detta alldeles själv.
rankan har valt rotstocken
valt rotstocken till stock/stam/ledare
därigenom gives de innebörden samt växtkraften
gives de intuitiv förmåga
medveten intuitiv förmåga


trött är inte svag

trött berättar förtäljer dig att du behöver vila

svag förtäljer dig att du ej lyssnat
trött är tillåtet att vara – vem tillåter – du tillåter
trött får du bli dock ej svag
Då har du gått över dig själv eller över dina gränser.

hur kan det komma sig att människan alltid – för det mesta – hamnar i jämförelser
förelser
förrörelser

det jag hänsyftar till eller på är detta med stor och liten
liten och stor
där oftast det stora ses vara för mer eller ses vara bättre

då det stora är en överviktig kropp, i form av fetma är det negativt och föranleder en mängd av genvägar, genvägsförsök istället för rakvägar
rakvägar är orsaksverkan
så är det; en stor kroppshydda ses vara negativt, medan en stor bostadshydda/egendom visar på rikedom och är därmed positiv

jag skrev att trötthet är tillåtet får du vara
men; då du ej lyssnar till tröttheten eller låter den ta över hela din livsvärdighet kan detta innebära att du dövar dig genom överdimensionerat födointag, tröstintag vilket ger fetma vilket ger svaghet. dels i form av själslig påverkan men fetma föranleder en mängd av fysiska sjukdomar, diabetes, hjärtpåverkan med mera.
så lyssna till trötthetens röst, urskilj om dess stämma är slapphet eller trötthet
för slappheten är det vilken gör tröttheten till en demon vilken leder till svaghet – åter är en ond cirkel gjordtillverkad.
mina tankar runt detta är vare sig sarkasm eller andra negativa begrepp, mina tankar runt detta är helt enkelt konstaterande i kortfattade fraser inom vilka jag väljer att ej fördjupa mig, min undran kvarstår.
hur kommer det sig
hur kan det komma sig att människan alltid – för det mesta – hamnar i jämförelser
se
den högsta klippan
högst upp
växer
det högsta trädet

ovanför
ovan för
strålar
stjärna
hög

strålvidden är
är överträffande

nåväl
nå väl
må väl

nåväl
vid klippans fot
vid
klippans
fot
ligga stjärnstoff osynliglitet

ett stenkorn
en kotte
eller kanske ett barr

detta gör vare sig det ena eller det andra större eller mindre

och
varför
varför skulle de bry sig
de lever
lever

lever
med
med
lever

jag skrev
överträffar

i denna verklighet
sannhetsverklighet lever icke innebörden av detta begrepp
begrepp
begreppet överträffar
inte heller ordet överglänsa

intet av dessa väsen;
stjärnstoff
stenkorn
kotte
barr
upplever sig större eller mindre
varför skall de
varför skall vi

de nämnda
nämnd a
a
a
a
stjärnstoff osynlighetslitet
stenkorn kotte barr
är stjärnstoff
stoff
stoft

de är inte de
de är vi
de
vi
de vet detta
vi glömmer lätt
så, de är helt i vissheten av samskapande klangatmosfär
atmos
sfär
sfärisk
andning
*


Ovalspetsar

silverdroppande


bladhängen

nyponröda ovalspetsar


mognar i rosens skira drömkrona

fågel

gulbröst

kurar

vid rotvävnad

*

ännu

andas mitt bröst


svagflämtande


veken
glöder


endast tumme och pekfingers
omslutan
behövs


för utpyrande
*

Närdröm

mitt hjärta när en dröm


kyssen
i nacken

armar är en varmsjal
runt mig

stadigfamn
viljafamn


ordkärleks
milda ljus

genom handstrålande
nära


vändas mina ögon
till handbäraren

äntligen
får jag
se

Inga kommentarer: