torsdag 23 september 2010

den 23 september 2010

vem vårdar vem

vem är sjuk
vad är
sjuk
finns sjuk
existerar sjuk

eller är det åter det snedvridna
är det åter värdetrappan

vem kostar mest
vem kostar minst
vem orsakar kostnaden
den vilken ses sjuk eller den vilken stämplar(stämplar den sjuke till sjuk)
den vilken stämplas eller den vilken stämplar
den vilken ses sjuk eller den vilken flackar med blicken/undviker
den vilken ses sjuk eller den vilken ses vara bättre av sig själv och av omgivningen

ser vi sjuk vara sjuk vara sjukdom,
är det då ej bäst att införa ättestupan
kostnaden skulle minska radikalt … eller skulle den minska
ser vi sjuk vara sjuk vara sjukdom,
är det då ej bäst att införa ättestupan

men
men
vem skall då agera vårdare
vem skall då vara sjuk och vem skall då vara frisk


vad är frisk

ser vi sjuk vara sjuk vara sjukdom,
är det då ej bäst att införa ättestupan

men
men
vem skall då agera vårdare


hur skall vi då se skillnad
göra skillnad
leva åtskillnad

är åtskillnad
liv
levandeliv

vem har mest problem
problematik

vem vårdar vem
vad är vårda

vårda: var ådrans rörliga drömdanande andesvar

problem
problem: puls rasar oro blöder längtan efter möte

kanske skall vi ta bort ordet problem

då sker vida skeenden

alla vårdar alla allt

alla allt är varandras läromästare

ja – vad är vad
vem är vem
*

(vad skall jag)

berätta för mig, bad mitt ansiktsljus
vad skall jag berätta, skall jag berätta
den natt, alla de nätter mina
fotvalv höljde bäckar mina
fingrar växte grenar med
solskivors silverblad hur
jag bar mandelblom körsbärsblom i håret hur
jag bar en ros i mitt bröst med
tolv knoppar i ring hur
jag skrudades i liljans vita minns
du mitt ansiktsljus hur
vi log i natthavens blida
skall jag berätta den
natt, alla de nätter jag satt under
askens krona vattnade rötterna med
mina ögonljus hur
jag höll sländan i luften hur
trådar rann mellan mina fingrar

skall jag berätta hur jag
slöt cellon till mitt bröst
lade stråken an
hur hela mitt inre skälvde
minns du mitt ansiktljus hur vi log
log i natthavs bida
strängar brast
jag gömde
mig
i mina händer

åren flöt under
under mina fotvalv
fotblad
seglade
vida

hans händer såg dem komma
torkade dem i solgårdens trädhamn
han band dem samman inom hudvingar
doftande läderpärmar
han tände eldskål vandrade med bladen
fann en cello segla
segla i havet med brustna strängar
gjöt helandeljus

där i de höga trädsalarna lade han cello till sitt bröst
lade stråken an
hur hela mitt inre
skälvde vid
anblicken

skall jag berätta dig
hur jag
aldrig
når
fram

berätta för mig bad mitt ansiktsljus
vad skall jag berätta, skall jag berätta
den natt, alla de nätter jag
fryser mina steg hur
jag möter hennes
skönhet
i nattstilla vind sluter
ögon fingrar
rör vid
kind

slöjor
skimrande glider in
hon bär ringar av
regnbågens vida pärlemor
skimrar i natthamn lyfter
händer ringar är
lätta genomsiktliga blad i denna
natt flödar månsilver i ängsfyllda handvar

vad skall jag berätta
allt det vilket uteblir
ute
blir

du säger du
fryser
se jag
sluter dig inom
så kan jag berätta allt det vilket
inom blir inre blir

hur vacker du är då du dansar i
pärlemorskimrande andedräkt i
regnbågens vida ringars cirkel

skall jag berätta hur
det gyllenguldsgula lövet av höst släppte
av vinden virvlade omslöt hur
lövet omslöt silversträngar hur
de alltid ljudar
tonande kärlekssånger

skall jag berätta att i varje land varje
land är en ocean
ett liv är
två
två handanom till
enad
ett
skall jag berätta
lämna aldrig din hoppgivan
ej heller ditt hopp

allt
faller
till
spirande




(ord)

diamanten talade länge till dem
berättade in i dem
eldens saga

eldars ord

berättade höga skogarnas
stammars
liv

levnad
levande

liv

berättade stålets järnets väg
berättade marker träd glöd eld glöd

kol

så låg jag här länge i bädden sände
morgonstrålar in

visade vägen

steg ur kolet in i edra händer

allt lystnare såg edra ögon
kanske såg ni all världslig rikedom

det kalla

jag upphörde aldrig tala
nu talar jag åter


upplev er hudskimran
mina fingerljus


jag ser
klarnade vackerögonsmöten

ser du
diamantljuset alla våra färger

regnbågsguld
ur opalriken

minns mitt ursprung

minns hur de bröt
stenarnas vägande

vad är

vad är all världslig rikedom i detta
*

jag möter skymningen
möter och vet att egentligen är vi allt detta
detta
är inte detta
vi är allt
lever vi i den vetskapen
vet vi att i allt är möjligheter

ofta läser vi visdom i böcker
så är vi en stund med barnen och
upptäcker att barnen är det vi är
egentligen
visdom
… vi glömde det bara för en stund

Ja, bilden lämnar mig icke
stod och såg skymningen vandra in
ser årstiderna ser
sommaren
ser vintern

ser regnen
ser solglittren

ser stjärnorna

ser människor tala om godhet om kärlek om och åter om
undrar varför alltid om
undrar varför inte i

smakar på namnet Maheo
och skriver Mahea
smakar och upplever det livet är

ser skapelsens nyvaknande
vet att den aldrig var ny, den har inte början inte slut
skapelsen är
evig

evig är sköljanderegn
mjukt

ser människor stå på klipptoppar; skrika herre på täppan
ser molnen dras samman, ser alla väders, alla element utförande
ser hur allt detta är i oss
ser hur vi är i ilska i lycka i allt det vi obesinnat gör

med ens vet jag
de straffar oss inte
de växer i styrka för att visa människan:
detta
detta skall du besinna i dig

så vet jag att det är det obesinnade vilket slår
slår ned
det obesinnade har många färger – alla dess färger är konstlat ljus

därför säger jag;
människa besinna dig tillåt icke demonkraften i dig
den är en askflaga vilken stelnat till svart
den är det brända lövet innan det brunnit klart
den är en flaga av tjära och ändå icke tjära… denna flaga är oorganiskt material
denna flaga vill.. bär en enda dröm;
den drömmen är: befria mig i ljuset av din insikt.


(och det kom sig så)
och det kom sig så att bergsformationer växte upp ur
människostammarna splittrades
lyfte vapen
verbala
fysikala

de stängde sina inre tankar
hjärttankar

och det kom sig så att bergsformationer växte upp ur
människostammarna splittrades
vassa spetsar skar deras fötter
de brydde sig icke

höjde rösterna allt högre
iskalla vindar
lyfte haven
ur grytans
kant

moln seglade in
fylldes av smärta
tårar föll

hagel slog hårt
piskande

ur hennes händer
ur hennes bröst steg glödande floder

alltmer stred människostammarna
alltmer förblindade

ändå

steg människostammarnas veklagan
allt högre
allt vidare
skyllande

stjärnor steg in i
steg ur

vandrade med stammarna
gav föda
gav
ord

kupade händer runt varje del
i kärlek höljer jag dig
vandra i vår
skönhet

din en gång skönhet

sakta vaknade
människostammarna
såg det de
gjorde

såg bilden av gärningens ordan
sträckte fram händer tar emot
stjärnorden

och i natten strålade hennes ögon stjärnklara
i mötet med hans hjärtas glöd
de vandrade genom glödande dalar
steg uppför berget
deras läppar
snuddade
nuddade
vid
är

stjärnor
steg

gnistrande

ängder blomstrade

så älskade de varandra

mahea
maheo

i månsilvrande höjder
är deras tempeldans

maheo
mahea

stammar växte ur rötter

människostammarna höde rösterna

de stred och strider emot livet
emot varandra

förundrade sig över stormar vindande
över flodernas stigar över bäddar
över haglen över kylan
över hettan

över att allt vänds ut och in
in och ut

suckande sörjer de
strider
mer

så vakna de

ser alla färger de målar med
är de alltet målar med

mahea
maheo

se deras kärleks dans

så helas min famn
i er famn

så helas det söndrade i hjärtats dal
stjärnor
steg

gnistrande

ängder blomstrade

så älskar de varandra

mahea
maheo

i månsilvrande höjder
är deras tempeldans

maheo
mahea

(och det är så)

och det är så att ljuset sakta lade sig runt stammarna
skymningsvindarna vandrade
lade sig runt deras ögon
först skyggade de
vände sig
mot

irrande
irrande bloss
med uppspärrade ögon
sökande efter allt det vilket är

skymningsvindarna rörde vid pupillen
sakta dig andas still
de kände vindarnas doft ren klar
stiga in i upplevan

kom
sade skymningsvindarna
fattade mjukt om deras händer
rörde vid allt det vilket bar mjukskuggor
allt det vilket ljuset är runt

se
sade skymningsvindarna
lyfte händerna
vidgade synen

de såg nu träden
silhuettfolken vandra
de såg löven
bladen är fåglar
träden är fågelfamnande
de såg himlarna silverneduvblå
de såg gräshavet mjukt böljandevågas i skymningsljus
de såg stenarnas mjuka former öppnas
i ängen växa stjärnblad
vikas ut
de drack av
hennes givande
pärlljus

hör
sade skymningsvindarna
lyfte händerna
vidgade hörseln

de hörde skymningens sånger
såg mörkret bli ljus

vi släpper edra händer nu
vandra i fridsljus

skymningsvindarna svepte vingar
bar henne allt högre

hon seglar i kärleksvakan över dem

aftonsolar andas nattfredan
moder av silver ler
stjärnjungfrur
bär hennes
regnbågsskimmer

de upplever allt detta
ser allt detta
hör allt detta

i gryningen återvänder hon
så är det
vi är

Inga kommentarer: