torsdag 9 september 2010

den 9 september 2010

till sluta
val

höljde hon sitt bröst
sitt ansikte
sitt
allt

vände hågen
om

ja det sägs att jag är vacker
av närvarande
nära

av den så kallade synliga världen
av den så kallade osynliga

säg då
varför
mina händer är tomma

varför mannen flyr
lämnar

skyr
mig

varför min make
ej är
hos mig

varför vi ej är hos varandra

ja – jag vet att vacker är flerdimensionellt

säg inte att jag är vacker
och

hur

hur

skall jag kunna säga att jag är vacker
livet visar mig annat
*
naturligtvis är det så att det är
att det finns
en atmosfärsol samt en hjärtsol

det går även att uttrycka detta i inre samt yttre sol

det är dock så att då det så sägs uppkommer omedelbart frågan: vad är yttre och inre, vilken av solarna är vad.

andeljuset viskar
lägger vingar om
håll dig nära mig
frukta intet

intet är den upplösta formbegränsningen i det så många upplever vara alla avgrunders avgrunder

andeljus sveper vingar om dig
då är du solen i andens famn

blodet är
rubinens skimrande
färgklanger

hjärtat är rött
symboliskt har hjärtat i bild alltid framställts genom två bladhalvor
vilket är visandeljus

en atavistisk bild vilken genomlevt alla dekadenser, all mänsklig förnyelselust, alla mänskliga nycker
även i det så kallade modernistiska språket lever denna symbol – kvarleva eller ej så är den vacker.

röd är hjärtats färgklang

blicka rakt in i solen
blicka rakt in i solnedan samt uppstigan

röd är ögats färgupplevelse
detta visar helt bestämt på ett sambandssammanhang

skrev namnet klara
och såg med ens så många vackra färger
ja, jag skrev namnet klara och det var en ”felskrivning”, visst var namnet ej den kvinnans namn – men jag ser att det ej var en ”felskrivning”, ty jag ser ett klarnat ljus runt med den kvinnan

klara, är ju att förmå
klara är även skuggans vandring in i ljus
då heter det mer klarnad
klarnad tanke
är klarnad himmel
är hjärtats sång

huvudtanken kan liknas vid det skrivna manuskriptet
hjärtats tanke är levandehandlingen

förverkligandet

levande liv
lyfts ur minnesbank

det vilket icke hör till
släpps fritt

han står högt upp
han har öppnat duvornas fängsel
varsamt lyfter han fram dem
en och en
kupar händer om
tackar
och ger fri

gesten är svår att beskriva
rörelsen är vacker
hjärtats sång är även den
manuskriptet
ty det är ljusminnet

huvudtanken kanske blir en hårdform
hjärttanken en mjukform

på ett vackert sätt är gesten då hela lufthavet vibrerar av duvornas vingar
frisläppandet
hjärttanken

hjärtats sång

ibland undrar jag
varför ordet vargtimma används i negativt syfte…kanske därför att vargen är missförstådd.

*
Jag vad är jag

mina vindvingar
har du aldrig kysst
vilka talar
orden

*
solmjuk dag andas i vingar av
ljusgenomsiktliga
gröna
i gyllene guldgula oblater

vibrera i vindfingrars kärlek
karminer andas i zinnober
cinnober

av solvindars löftesrika
ömsinta

malörten dofta i örtagård

senvaken gulvingad fjäril
doftar citron

så vackert att dansa i cikadosvepande
bladvindars vajandegräs

vindruvans rankor är händer
omger
är famnande skönhet

jag
vad är jag

en vind en blomma en sten

stenrikens skönhet har jag andats i denna dag
värmande närhet gavs

gässen plogade luften
eller var det svanedräkt

jag
vad är jag
en vind en blomma en sten

så sätt dig du trötte vandrare
upplev mitt solvarma bröst
förtälja dig sagan

sagan vid namn
markernas
stegkärlek

ja, jag öppnar mina blad och sluter dig i min famn

när du
andas
ljusnad

släpper jag dina steg

sover stilla i vakan
i minnenas dal

min vakan är
stegen


Till sluta

till sluta
val

höljde hon sitt bröst
sitt ansikte
sitt
allt

vände hågen
om

ja det sägs att jag är vacker
av närvarande
nära

av den så kallade synliga världen
av den så kallade osynliga

säg då
varför
mina händer är tomma

varför mannen flyr
lämnar

skyr
mig

varför min make
ej är
hos mig

varför vi ej är hos varandra

ja – jag vet att vacker är flerdimensionellt

säg inte att jag är vacker
och

hur

hur

skall jag kunna säga att jag är vacker
livet visar mig annat

det hände sig i en krets av vandringsstråkar
en sträng brast

i följet
bar de hennes bild

hon böjde ansiktet
ögonen omslöt
bröstet

två järnbeslagna portar glida ljudlöst upp


obemärkt lyftes händerna i
ett försök att stänga
sjönk i uppgivelseljusfyllnad

innanför sköljde hjärtsolens uppstigan

hon bugade själen
ödmjukt

hon svek aldrig mer
sin väg

vadhelst angrep hennes tillförsikt
steg hon närmre
in

tolv bevingade
sitta i
hasseln
plockar rädslans bär

befriar kärnor
spirar
i jordmull

Inga kommentarer: