måndag 20 september 2010

den 20 september 2010

solstrimmor

silas genom moln

regnen vänder ansikten

i gräset är vackra
silverne droppar
pärlor

då jag ser dessa ser jag
möjligljusen

så ser jag en skugga skymma droppen
pärlan

och
så är det ofta i livet

att leva
med

våga ljus
våga
vara
i
är
i närvaro


skulle förändra världar
livsvärldar

det är att möta livet ödmjukt


det finns ett skriftformat vid namn papyrus
fann den en gång och den har blivit en av mina favoriter
favoriter av den enkla anledningen att jag ser papyrus och befinner mig i de vackra bilderna.
på ett sätt är det – bilderna - kanske vårdandet av språket skriften, materialet.

material. läser en bok just nu – en kvinna berättar om inkas hur de byggde med stenar på ett sätt vilket är oförståeligt, de använde inte cement emellan, de fogade ej samman stenarna med cement. hon snuddar vid pyramiderna hur även de fogades samman.
så skriver hon om en man vilken skriver om detta (minns ej namnet nu);
det fascinerade mig att de hade funnit en väg att smälta stenen och så skapades dessa undersköna byggnader –
hela jag, strålade då jag läste detta.

så ser jag en pyramid framför mig - vackra sandhav, ser pyramidens form och skönhet, ser solen vandra och vid en viss punkt är solen exakt "på" spetsen av pyramiden; det sägs att själar förs samman vid specifika punkter.

med ens kan jag se skönheten i möten
våra kroppar är undersköna byggnader

vi fogas inte samman av cement
om vi själva inte använder cement

i och för sig. nu är ju cement ett värdefullt material... men i detta sammanhang kanske lite hårt.

jag ser våra kroppar vara tempel, tempelgårdar
så då är vi tempeldansare

jag älskar att måla med ord med färg;
det innebär inte att jag inte står mitt i livet

jag är jordad i allra högsta grad
träd kan inte växa utan rötter
det blir ej så trevligt då det blåser

jag är den jag skriver eller jag är den vilken framkommer i det jag skriver

ser skönheten i det mesta
ser bakom muren ... men jag vet genom mitt eget liv att fasans ansikte slår hårt
så jag bortförklarar det ej

däremot har det givit mig redskap att möta att förstå att vara lyssnande att vara medlevande/medupplevande dock ej negativt medberoende.

se genom eller med barnets ögon
men
är vi inte alla barn

vackra barn i våra hjärtan

barnen möter ej
fogar ej med cement

de möter öppenglada

visst morrar vi ibland
men så är det ju i livet

ja de fann växter vilka smälte stenen
därigenom skapades dessa så vackra byggnader, murar
de fogades ej samman med cement
ändå står de stadigt
stadigvarande, detta trots stormar och jordbävningar
kanske gav växterna byggnaderna rötter
det jag helt plötsligt såg var att
är att de fann växter vilka smälte stenen
stendroppar flyta i varandra

droppar
bäckar
ådror

ådror av metaller

i eld smältas metall

detta är förundransvärt vackert och jag ser stora vida bildsvep hur gåvor alltid givits in i människors händer
till byggande för liv

beundrade henne
det gjorde jag
än kan jag, alltid kan jag fyllas av hennes skönhetsrörelse
vilken är
hon dansade med vinden
sökte ej efterlikna vinden
varför efterlikna vinden då vinden är i

stilla stod hon
inväntade sinnesstunden
sinnelaget

har du någonsin stannat dig själv
inväntat sinnesstunden
sinnelaget

vinden är helt stilla
ser sig om
invntar sinnesstunden
sinnelaget

du frågar
hur kan vinden se sig om

fråga dig då
hur du kan se dig om

du kan kasta blickar hit och dit
men ser du verkligen då
då du gör så

de blickarna är att kasta bowlingklot mot käglorna och inte se dem

du kan kasta blickar hit och dit
men ser du verkligen då
då du gör så

det vinden gör är djupandning
vinden andas in allt
allt
ett slags vakuum skapas; det varar ej länge

kanske är det att stoppa ett körsbär i munnen
du suger in det röda
du snurrar runt körsbäret i munnen
körsbäret dansar i ring
i din mun
så suger du
tuggar du av bärsötman
kärnan återstår
så spottar du ut

det vinden gör är djupandning
vinden andas in allt
allt
ett slags vakuum skapas; det varar ej länge;
stunden inväntar sinnesstunden
närvarostunden

denna kvinna vilken jag beundrade, beundrar dansade med slöjor
hon visade vinden – visade, synliggjorde vindens rörelse
hon dansade med vinden
sökte ej efterlikna vinden
varför efterlikna vinden då vinden är i

stilla stod hon
inväntade sinnesstunden
sinnelaget
hon visade vinden
det fanns intet konstlat i detta
hon visade vinden

i vakuum är allt tömt
att uppleva tömda kan ge rädsla
rädslan är egoism – läran om ego; det är inte hjärtats ego
egot
rädslan

rädslan är egentligen inte rädsla
den är fångenskap
det är egot vilket håller fast

så jag ställer mig frågan: är det mod jag skall använda
klä mig i rustning
slipa svärdet och strida

eller är det min sårbarhet jag skall våga visa:
mig – den jag är

rädslan är min sårbarhet
jag kupar händerna runt min sårbarhet och säger
se


sinnesstunden är fördjupning
djupdykning
valen seglar
strömmar hav
så vackert sjunger dess stämma i djupen
valen vinden havet andas ut kaskader
valarna sjunger vackert
så djupa vida sånger

de sångerna är i våra bröst

de klyver ytan
eller vattenhänder öppnas
i spiral vrider de kroppen
sprutar ljuskaskader
vatten

så gör våra ögon
då de lyssnar

så vacker är sinnesstunden
det är de tolvs ingång
ej till förberedelse
det är de tolvs ingång till beredelse
livsberedelse
livsandning

vinden andas ut
befriade former
befriade liv
skapande ord
talets gåva

det vinden gör
är det du gör i talandet
*
det var i hösten
ängderna var ännu gräsfyllda
droppar tindrade i allt
här och var skiftade gräsets gröna till gult, gyllenguld
syrsor spelade ännu violin
rödklöver log här och var
luften andades klar

himlarna var denna dag blåskimrande med vita seglande moln
vida vingar syntes sväva

vida vingar med vackermönster
en duvhök flöt med vinden
vilade i vinden
var gång farten släppte
eller kanske andades ut rörde den ena vingen
endast den ena ty den cirklade

den gamla visade barnet duvhöken, länge beundrade de tillsammans
såg duvhöken försvinna bakom molnseglande blommor

hur kan den flyga så

den gamla såg segel såg skepp
såg fiskar
såg havens strömmar

duvhöken seglar vind
den är i vinden
den söker och den ser
blicken är riktad
blicken är en spänd båge
så dyker den ned och träffar sitt byte
älskade vackerprins
minns du hur dina armar och fötter virvlade runt
stormar
virvlande
hur hela du virvlade
var ett yrväder med regn med vind med allt vad du vill
så sade jag; knäpp dina fingrar
knäpp dina händer
så gjorde du och blev stilla

så gör duvhöken
den knäpper händerna och träffar rätt

men den har inte händer sade barnet

den gör så med
blicken
*

Segel

trenne vita segel synes flyta in

de trenne seglen
synes svälla


ack låt oss segla


molnmunnar
blåser


fingerpenslar
rör vind

i
regnbågscirkel


tack att vi seglar


jag stiger i dagslända in


så vackert


hela dagen låg jag stilla
helt stilla i bädden

sökte hålla kvar

drömmen

trenne vita segel synes flyta in

de trenne seglen
synes svälla


ack låt oss segla


telefonen slet mig ur bädden

*

Regn

regn sköljer genom nattliga landskap
regnansikten ler glittrande

min hud är
glittrande
vattenfall

då du rör dig
rör du vid allt

vänder ansikte in i regn
regn är mitt ansikte

jag hänger
droppar i trädfingrar

vindar sköljer om
jag är månsilvrande dropphängen

sjunger
höstsonater

i regn sköljes
nattliga landskap


regnansikten ler glittrande
min hud är glittrande vattenfall

sjunker in i
jordedröm

då du rör dig
rör du vid allt

Inga kommentarer: