måndag 13 september 2010

den 13 september 2010

det unga äppelträdets fötter är mjukt omslutna av
akvilejor av kärleksört
kärleksört
du blommar i vasen
i blickfånget
i vintern förutan vatten

blommar förutan en enda fråga om

det unga äppelträdet ler
ser sommarens blåklockors blåklints
vallmos euforidans

hösten är här
för er alla bär jag soläpplen av guld
jag tackar er för era rika gåvoregn


kroppen bär hudskrud
lägger du huden under mikroskopet
studerar huden med mikroskopisk blick
ser du vad
millioner, billioner, krylliader, myriader av hål

porer är det namn de givits

porer
portar om rörelse enar nära

du står vid stadsporten
vindbryggan fälls ned
du stiger in och möts av
husklungor
husbuketter
möts av
portar
dörrar
porer

var och en förtäljandes livshistoria
porer

mina ögon rinner
in i lövverk
i iakttagelseljusskimmer

det är frapperande att se lövverken och verkligen se mellanrummen, svarta hål
genom iakttagelseljuset upplyses det svarta, de svarta hålen
dessa är porer
portar in i världsverkligheter

i skrivandet ser jag ackvilejor, jag vet att det stavas akvilejor
ser blommans växtskeende
ser frösådden
och jag ser ordet ack vilejor
och skriver ack viljor

ack viljor
akvilejor
det är ett intressant studium in.
*
Soläpple av guld

det unga äppelträdets fötter är mjukt omslutna av
akvilejor av kärleksört
kärleksört
du blommar i vasen
i blickfånget
i vintern förutan vatten

blommar förutan en enda fråga om

det unga äppelträdet ler
ser sommarens blåklockors blåklints
vallmos euforidans

hösten är här
för er alla bär jag soläpplen av guld
jag tackar er för era rika gåvoregn
*
I längtan

inhandlade jag en rundel med långrep
i lönnens vida krona fäste min broder denna
slänggunga
snurrgunga
vidgunga
i dagen satte jag mig i farten
snuddade tårna
vid molnseglande ängder
i natten snuddade tårna
vid stjärnseglande ängder
i leendeljus sänder jag min tacksamhet
till min broder
mest av allt till lönnens
vida kronas bärhänders skönhet



(lindar)

lindar mina händer hårt

vagga
vagga
barnet

gunga hänger från taket

eldar sprakar i spisen
flammor
målar
väggar



lindar mina händer hårt

stoppar dem djupt in i ficka


kör ned
lindade händer i fickor
mina

gömmer deras
språk


möter den bitande
kölden



vackra snöflingor
faller

smälter in i hud

den kölden är
vacker

lindar mina händer ännu hårdare
kör ned dem ännu djupare


lägger icke mer pinnar
på glöd




vagga
vagga

still






(gömdrömmande)


regnen kom
markerna släppte in

träd släppte sommarskrudar
dolde dem
för ögon
yttre

skrudade sina kronor
med gyllenlöv
röda

släppte
dolde dem
för ögon
yttre

marker bäddades i
tjocktäcke

värmande
gömdrömmande

ur solvind dragen av
solhindar
skimrande

steg han ur

såg tröttkällas saktaporlande

han satte sig stillned

lyfte ur bröstficka en

med solfingrar
spelte han flöjten av ask

hans andedräkt
lockade

porlande
till

leva

regnen kom
markerna blomstrade

i en stund
av stunder


(kuddvar)
du står
jag står
stillan

i helandelinden

hela
er

bäcken vackra
porlar

mellan våra tåspetsar
tåtippar

leende
flätas guld och silver samman



du räcker mig soläpple av guld
jag räcker dig månäpple av guld

stjärnsånger
faller in

i oss

hela är
vi



vaknar
med guldblad på kuddvar

Inga kommentarer: