onsdag 1 september 2010

den 1 september 2010

jag känner regnet sjunga genom mina tömda händer

livet är en speglande spegling
du får möta det du givit
så sägs det

eftersträva dina handlingars, dina händers godhet
så skall livet skänka dig godhet åter
så sägs det

allt detta är mycket vackert och listan skulle kunna göras mycket längre

dessa vackra vågskålar har genom den mänskliga vandringen förändrats till oigenkännlighet.
merparten av dessa ord har tömts och blivit kylslagna beräkningar
beräkningarna har lett till ränker och lismer
gör jag detta kommer jag att få
gör jag detta till dig eller för dig, vad får jag av dig
ger jag dig ett skålpund får jag tusende åter

livet är en speglande spegling
du får möta det du givit
så sägs det

eftersträva dina handlingars, dina händers godhet
så skall livet skänka dig godhet åter
så sägs det

alla dessa meningar
innebördsmeningar är skrivna av hjärtat
och så var de en gång

de var kravlösa
oförbehållslös kärlek
förbehållslös
kärlek

kärlek utan krav, ett krav fanns;
det kravet var och är kärleken
kravet behöver inte skrivas det är i egentlig mening
det kravmärkt odling i sin ursprungsvagga är, nämligen giftfritt, obesprutad gröda.
den kravlösa kärleken är ett gemensamväxande.

genom detta fanns aldrig huvudtanken, beräkningen med i bilden, allt skedde fritt ur hjärtat.

spegla dig i den mötandes ansikte
och du ser dig själv

är det så

varje ansikte är, låt oss säga en tjärn
innan du lär känna –
mer, uppleva den du möter är ansiktet en svart tjärn
men ävenså kan du skönja
små solpunkter
vita stjärnblänken
månsilverstänk
små glitterljus

vandra in i skogen
följ stigen
stanna vid tjärnen, där i trädens hägn

andas lugnt stilla
andas in doften
slut ögonen andas in skogens sånger
öppna sakta ögonen och möt tjärnen

tjärnens ansikte
ansiktssmycke

det är inte innefattat i guld och juveler synliga
det är innefattat av liv

böj dig närmre
ytan är svart
indigo

svep milt över ytan med handen
din hand är en fjäder

ytan öppnas och du ser ditt ansikte

dricker tjärnen ditt ansikte
dricker du tjärnens ansikte

ni möter varandra

det är ditt ansikte du ser
ser du det genom tjärnen
eller genom dina ögon
ställ dig frågan
vad är
vad

böj dig en aning åt sidan
ser du ditt ansikte
håller tjärnen fast ditt ansikte

böj dig åter över och se åter ditt ansikte

visst gör du avtryck i alla möten
intryck

men

du lever
existerar utan en spegel i handen vilken är ”utanför” ditt själv
bliv medveten i kärlek i ditt själv
du är vacker

intet liv kan existera utan medlevande
närvaro
visst är
det


men ser du, tjärnen är kvar då du tar farväl eller viskar på återseende
du är kvar då du lämnar tjärnen
ni är kvar
i liv



kanske din viktigaste spegel är ditt själv
då är din yttre gestalt den svarta tjärnen vilken säger
jag är inte svart jag är indigo
in dig gå
möt ditt inre
i ljuset av dig själv

var medveten om dina händers utförande i alla möten
var medveten i dina steg


summa summarum
visst får du möta det du givit
men det sker genom ditt eget mående
du mår bra då du svarar till ditt inre

till hjärtats röst

och det underbara är att hjärtats röster är förbundna med varandras språk

livet är en speglande spegling
du får möta det du givit
så sägs det

eftersträva dina handlingars, dina händers godhet
så skall livet skänka dig godhet åter
så sägs det

allt detta är mycket vackert och listan skulle kunna göras mycket längre

så visst är dessa meningar sannhet
men lite ur en annan synvinkel
spegeln håller aldrig kvar dig – ditt sanna väsen – den visar dig bilden av dig.

hjärtat är sannhetens spegel
allomfattande kärlek

hjärtat bär inte vilja till lögn
lögnen är att svika ditt hjärta

och

lögnstegen sjunker in
jäser upp till ytan

du kan se en regnvåt stig
dina fötter sjunker in
ju mer sörjig marken är desto djupare sjunker dina steg
det kan till och med bli vakuumtryck
du får inte upp fötterna
du hålls kvar med undertryck medan huvudet arbetar med övertryck
en bra bild är även en färsk limpa
den är verkligen degig, då du trycker in fingrarna sjunker de in
så sker det limpan rätar ut sig

lögnstegen sjunker in
jäser upp till ytan

jag känner regnet sjunga genom mina tömda händer

sinnesverklighet
mötesverklighet
verkligheter
verkligverkligheter

vad är då andeverklighet
är anden en svävande fläkt av verklighet
en ickesubstans
en osynlig dimension

hur kan den vara så
hur kan den vara det
och kan ett liv existera utan ande

det är en märklig tillvaro,
anden eftersträvar substans/kroppsverklighet/kroppsnära
och kroppen eftersträvar bilden av ande vilken är mer eller mindre ett seglande spökskepp eller kroppen eftersträvar substanslös/substansiell befrielse/kroppsbefriad verklighet/kroppsfrånvaro
andeverkligheten är bilden av barnets lek och därmed upphör den snäva gränsdragningen mellan kropp och ande
säg istället kroppsande/andekropp

jag har inte gömt mig
men jag skulle kanske behöva det
och egentligen inte

just nu ser jag en leopard
eller en massaj
vet inte vad det är, springa
springa snabbt
en vindpil solen är het sanden bränner
så exploderar den springande
tusende gnistor
virvlarcirklar
så står den springandeupplösta hel i oasen vid vattensmycke

den plats där jag sitter
älskar jag
det är en vacker strand

jag vet att dina tankar går förbi mig
min upplevelse är att vi har ett band eller en förbindelse... solpunkt
så då går inte våra tankar förbi
de möts välan nånstans

så vet jag att gräset är fyllt med silverne droppar
se dem öppnas
hör klangerna

kanske det är så att det är svårt avsluta
ty avslutet är inte existens
existerande
det är ett väsen människan gör
eller har gjort
genom gränsseendet
vilket i min värld är rädslobetingat

tinat
ting
tingshas
ljuder

i blåskimrande händer
fingrar

trädfingrar

de vandrar vida

jag i dem
du i dem

allt i dem

var gång hjärtat gråter
är träden ett gemensamtäcke

i vaggandevind

i stormen brister träden ej
de böjer sig värnande
de drar upp sina fötter ur så kallad jordtrygghet ty de vet jordetryggheten
de breder ut sina stammar rötter kronor
värnande över hennes hud
den hud vi har tillåtits röra vid
med våra steg

du är vacker

jag ser moln segla
de bär skirblommande
pärlor

vindar ler

kanske vattnar regn fårade ansikten

ande är svårbegripligt
svårgripbart
eller svårförklarat

själen eller eter är svårt att förståeligt förklara
själen är ”lätt” att se i kännandets utväxling av berörandet

anden
astralen är intet annat än det verkliga ordet
det sanna ordet

därmed framstiger andedräkten i bemärkelsen andningen och den framstiger i treårsbarnet vilket leker och andas i moderns kjolar, ett väsen vilket är ”utanför” med navelsträngen ”oklippt”. Detta låter synnerligen märkligt.
treårsbarnet leker gärna nära modern, barnet har behov av att leka en bit ifrån henne men återvänder till hennes kjol för att återanda, andas ut och in, iakttaga för en stund, då barnet är redo skuttar det åter in i leken. att skriva med navelsträngen oklippt låter märkligt, rent fysiskt klipps denna av vid insteget/födsloinsteget men vid tre klipps den själsligt en andra gång, vid sex års ålder en tredje gång, min upplevelse är att navelsträngen klipps ett flertal gånger efter sexårsåldern.


Drömsekvenser

det hände sig i det nionde månseglet

i nattens dagbräckning syntes allt hopp ute

*



jag tycker inte om löftesbringare

jag tycker om sannhetsbringare

*



kom vind

vagga mig stilla

trösta mina brutna vingar



solen dalar

glöder i fjällens toppar



glimmersolpunkter

sköljer häll



*





våga träd fram

se genom mitt värn





jag är ej brännande





ställ dig bakom min rygg trygg

var mantelljus



lägg dina tröstande händer



ömma

ömhetsnära



runt mina axlar



din kropp är nära

linjeföljande





jag tar emot din värme



helandebalsam



i är



även om jag

darrar





så skall jag då vinden vänder

finnas för

dig



så fanns jag innan

så finns jag alltid



så är vi för

varandra



till





*

genom luften viner

en vindpil

en pil av vind



*



regn sjunger genom mina tömda händer

fylld är jag

av ensamvisshet



jag vet vad jag kan giva

och ta emot



det är dags till insikt

av är



i nätterna talar jag tyst

omgiven av kända väggar

vandrade golv



tilja tilja knarra knarrande sång gång

knivens silverblänke täljer

ringlande lockar i

spånande korg



i nätterna talar jag tyst

omgiven av kända väggar

vandrade golv



sjunger genom skorstenspipor

ringlar rök

ringlar rök runt fingrar



sjunger genom skorstenspipor

ringlar rök

dansar vilt

genom

eldande flammors

stigar



stannar

blixt

stilla



trumma trumma

trumma



springa i vägg vidgas

slinker in i indigomantels veck



springer

springer

springer



kastar icke blickar över axel bakåt

springer virvlande sand

söker mig binda linda

fast

tjudra vid påle

skampåle

påle av

skam



sabel viner genom luft

slår av repen



springer

springer

springer



sand är alla stjärnors glitterregn



regn sjunger genom mina tömda händer

längtan upphör

aldrig



aldrig



söker springa bort luften flimrar av solhägringar



jag tycker inte om löftesbringare

jag tycker om sannhetsbringare



kom natt kom svalka kyl mitt hjärtas brand



indigoljus baldakin spännes över

stjärnor vita pryder

allseendes diadem

gnistrar

brinner

falnar



ur kol gives diamant



lägg dina ögon däri

slipa

slipa

fasett



viska orden icke i stigande falsett



viska mjukstilla

mjukt



brist mitt hjärtas sträng



brister

bärs av vinden

en vindpil

en pil av vind



sanden stillas

gräsvingar rör vid

palmblad susar



i grönskande källas porlande



vattensmyckad oas



i sjö slår ensam röd lotusblomma

samman sina blad



sina

sina





kyss mig

om du

är



låt mig annars

sjunka



långt under randen av

ditt öga





jag tycker inte om löftesbringare

jag tycker om sannhetsbringare





regn sjunger genom mina tömda händer

fylld är jag

av ensamvisshet



jag vet vad jag kan giva

och ta emot



det är dags till insikt

av är

*

Ljus

andas i skymningshänder

vingar vida
lätta mjuka

rör vid
ögonljus

drömmmar
vaknar
stiger

himlar strålar
vägar
klara

händer kupas
formas
i

hjärtsol

ord

ordbilder

tonande klanger
ryms i dina händers hjärta


händer
vingar
fjärilsljus

Inga kommentarer: