fredag 24 september 2010

den 24 september 2010

 


betänk så att
ur marker höjas handvingar
fingrar
fingerblad
flätas i varandra
detta
är en skål

betänk så att
varje sten andas
in och ut
plötsligt är
varje
sten
en skål

betänk så att
alla stjärnor ser
dessa
skålar

det är icke vilka skålar som helst
detta
är
eldskålar

eldskålar vilka lyser värme i natten

betänk så att
två stjärnglödar lägges i dessa skålar – i en av skålarna

andevinden blåser och väcker jordeglöden

i skålen är två flammor

dessa flammor har vandrat stjärnvägar och är i mening
i kärleks mening

detta är eldskålar vilka lyser värme i  jordens natt

dela så upp ordet betänk

vigvatten stänks – det är sant, sant är att tanken vandrar fort då den tillåts slinka ut
ordet är betänk
be tänk
be tänk; är bönens tanke
bönens tanke är hjärtats tanke
endast därigenom kan du betänka dessa eldskålar, stjärnskålar

viker du stjärnans spetsar en aning uppåt – böjer dem varsamt uppåt
vad har du då

du har
tusende lotusblommor seglande i havet, livshavet
livets hav bär tusende seglande lotusblommor

dessa lyser värmer själen i dess ensamma vakan
därigenom slocknar själen aldrig

själen upplever det
stenen gör
andas in
och ut
det blir ett slags vakuum
och det brinner eld däri

själen ”står ut” ty den finner mening då väsendet besinnar sina flyktsteg
javisst kan du benämna detta en förbränningsmotor
själen ”står ut” ty den finner mening då väsendet besinnar sina flyktsteg
så är det
låt stjärnor regna in i dina händer

hösten är gåvoregn

stjärnstoff fyller det vilket benämns himlen

det strös pudras över oss
in

det ger oss ljus in i vintern
ljus i våra bröst

så det enda vi behöver göra är att vara

i stjärnsångerna

låt stjärnor regna in i dina händer

(Vad)

vad finns att säga
det finns att säga

i

tystnaden



(nattbad)
hon vandrade i skiraste vitsilverskrud
håret var stjärnbestrött
ögonen strålade
mildljus
vita fåglar
flög ur
läppvalv

vid varje rörelse svepte våg av
silverblå doftan

jag såg gräset bli
silver

såg natten andas frid
hörde kristallnålar
mötas


så vackra toner

öppnade fönster

himlar skimrade regnbågsslöjor skira

hon lyfte händer


jag badade i månsilver

gardiner fläktade sakta
mildljus

in i mina ögon

i gryningshänder

väcktes jag av
tusenbjällror
klara

visste


dagen är
gåvovacker



(flätade band)

där under ett av de högsta träden
lönn asp ask

träd
vackra träd

trädet höljde min rygg

lade mig på knä

rullade ut alla vandringar
i leendeljus

flätade vackra band

träd
vackra träd

sträck mig dina fingrar

i träds fingrar hänga
flätade band

träd
vackra träd

giv banden fria

ur träd flyga fåglar
i tusenljus


färger

träd
vackra träd


tack



(bladgåva)

steg upp

ur bladbädd


doftade
silverdroppar
i ögonvrå


steg i stigen

vackra daggkåpeblad

i mitten

silverne klara droppe
log

vandrade
leende

dag



(Drömlunden)

det är i ett av källflödenas sånger
jag sitter i drömlunden
stilla
sömmar min vingskrud
med fjädrar osynliga
upplever deras liv
ser dem
ljustråd
rinner mellan fingerblad
nålen
ur bröstficka
given
öga
tar emot
tråden

händer lägges på sömnaden
du behöver icke sömma

den gamla ur åldriga står inför mitt vara

jag är den du alltid varit
alltid
är

hon kupar händer om min hjässa
lyfter huvudskålslock av
lyfter varsamt alla tyngder ur

bred ut dina vingar
sväva
fri

svävar gör jag över ängen över trädtoppars fingerljus
rör vid havets tinderögon
rör vid stjärnklanger

ljud vida in i folkens hjärtan

spräng vallarna
till rosendalen
gör taggarna blommandedoftande

jag sitter i drömlunden
vi nynnar nattlugn

*

(Det är sant)

det är sant du vackra vind

jag är till ålder stigen
men ser du

stegpinnarna är kristallstavar
två stavar håller dem
dessa stavar är hjärta
är gärning
de är min stadga

det innebär ej ett jag icke brinner
att jag icke upplever
att jag icke är

jag är

synnerligen
jag är

nu lyfter jag stämman ur mitt bröst
den glöder i nattvind

höljd den älskade
vem du är
var du är

i dina händer
tag emot


vinden
ler

min
bejakelsesljus

jag lever


lever


se

detta

*

(I en eldskål)

det är sant flyktandevind


jag lever


lever
flammande


visar mig
nu

i en stund
av liv


tag emot min stämma



lyft din blick


se pilen med

de trenne fjädrarna


länge

mycket länge

var de inflätadegömda i mitt hår
du flätade in dem i en av drömliven


den bär stämman


tag ej emot


då du ej förmår dess flamma


då förbränns

jag



av din lek


vi är

tvillingflammor

i en eldskål







Inga kommentarer: