måndag 13 september 2010

den 11 september 2010

resande i årsringar
så slut dina ögon

vänd ansikte till solen

du är i natthimlens stjärnhav

du har upphört vara enskild

du upplever den eviga pulsandningen
dånande inom från en viss punkt

du förvånas ty detta dånande är så genomgripande förnimbart och ändock så mjukvackert varsamt

du upplever trådar
ljustrådar ”skjutas” ut ur tindrande händer; intervaller ljuder
natthimlens mörka böljar

du ligger inbäddad
nedbäddad i ökenland

du ser taket, tältdukens böljande andetag
den rörelsen är natthimlen

intervallmöten sker oupphörligen
skapar musikslingor av sfäriska klanger

du håller
zimblor i fingrar
mjukt mötas de

klangen vidgas
du vet att detta
är
resandesvar

gryningsljuset vaknar
solstrålar
fingrar
lockar dina ögonvingar

du är en vind
en ström
en tråd

solstrålarna är varptrådar av stjärngåva
i resandeljus vaäves dagens väv

ser du natthimlen
svart asfalt
regnvåt asfalt

med vita linjer
markeringar
vägvisande

forceranderesande
däcken ljuder

hon suckar djupt; stilla dig
stilla dig solbarn

asfalten spricker upp
maskrosor, ljusgivare synes

du ser natthimlen med tusende stjärnor

det går icke att kväva livet
livet spräcker det pålagda
*
stiger i kända stigar

nattvingar

bär mig

solstad
skimrar

stiger i kända stigar

avkläder
mig

inväntar månsegelspann

i halsgrop vibrerar
förtröstan

av dröm stiger gärning
handanom

i träd hänga vimplar
av kärlekshud

solvindar
tvagar

jag knäpper upp båge efter båge
frågesvarsbroar

kammare är vidöppen

hon ber mig se

se kvinnovägen

du är i
kärlek

gråten väller upp
mitt bröst är ett hav
en sjö

jag orkar ej hoppas
aldrig
mer

spegelglaset brister

jag ser dalen jag alltid vandrat

mina systrar
mina bröder

är om

du stiger fram
du alltidnäre

lyfter dina så vackra händer

sluter mitt bröst

om vår alltiddröm

smärtan är en vacker fågel

vingar skimrar

friförlösta

vi vandrar tillsammans
av meningsljus
*
Violbädd

i våren kupade jag ögonvingar
runt violbädd

sammetsblad

såg en ljus fjäril
vingarna
färgades
av

blod

visste med ens

vindarna
vänder
ej mer


*
du vackre

jag vänder ansikte
in i linje

mitt ansiktssmycke
är

silverne

håret är
silvertrådar
skira

pärlor är av regn strödda

du vackre

jag sluter ögon
i moln

dina fingrar rör vid min panna

du vackre

flyger
vida

*
Infäste

vilsekommen i enslighet
vandrar

hon

kvinnan
sjunker samman vid tjärnens infäste

de håller henne åter
stanna
vid

vid denna vind

ack låt mig gå jag ber
låt mig

i

stanna
vid

hon sitter vid tjärnens infäste

vitskimrande smidiga rörelser
mjuka tassar
blicken
höjer
om

vitskimrande
ser in

vid
stanna

han sätter sig helt nära
vitskimrande päls skiftar

han rör mjukt vid hennes kind
smeker hennes hår med lugna milda rörelser

hon är spänd båge
men flyr icke
sakta
mycket sakta

slappnar kroppen av

han höljer henne varligmjukt i famn
vakar vid hennes sår
strör helandeljus
de ser såren
läka

han bjuder henne hem
hon följer



















Inga kommentarer: