tisdag 21 september 2010

den 21 september 2010

blåskimrande
vaknade denna dag

vet inte vad dagen såg
den slöt ögon vida

drog molntäcke tätt runt omkring

vindar såg väl sömngömman
andades vida

nu dansar regn
dansar löven
gyllenstänk

ja, jag skrev dagen och ordet sömngömma vandrade in
alla ord kan läsas med negativbörd.
ur sömngömma stiger
nektargömman fram

kolibri
du vackra

dina vingar är cirklande vindars
ljusskimran


din näbb finner väg
kysser blommas inre

du bjudes
du dricker ur nektargömma

så är sömngömma en bädd att vara i
vist kan du sova bort alla dagar alla stunder, vägra dig liv
men ser du; sömngömman tillåter dig icke
där är en väg in
alltid

det är bara du själv vilken vet din väg
det är bara du vilken kan svara ditt inre
all världens – mänskligvärlden – kan stå runt dig och säga;
du gör fel
så måste du göra

tag då din hand bed dem varsamt stiga åtsidan
var i din sömngömma

däri hör du ditt hjärtas röst
inte hög
viskande
dunlätt

dunet är en båt
en vit båt av svane
seglar dig
i hamn

den dömande gesten börjar vid frånskjutandet
leder vidare till fördömande

fördömande och dömande är två stora verkligheter i människotillvaron
dessa bygger i stort sett på omedveten sympati och antipatikraft
ofta på obearbetade pronomen
ställ dig med armarna utmed sidorna
fritt hängande
dina armar
dina händer
dina fingrar är tårpilens grenar
är tårpilens hår i bäcken
slut dina ögon
dina fönstervingar är tömda
dina ögonvingar slutes sakta om
fråga dig vad är
döma
vad är fördöma
invänta dina armars svar
rörelsen stiger
dina händer
händer slår ut
stöter bort
är det ur hjärtpuls
är det ur ögonblickspuls
är det ur hjässpuls
är det ur
ur
jag skulle vilja skriva; skygglappar slår ut

hur kan ett fördömande ske
hur kan ett dömande ske

hur kan någon stå till doms över

detta är en stor och svår fråga
ord i begreppsbildan ställer till stora problem då orden ej är förbundna, det vill säga är tillhöriga, upplever tillhörighet/frändskap med hjärtat
kranietanken och hjärttanken är inte själsfränder de är tvillingflammor

därav skänker de tillsammans ljus och värme

nåväl, hur är det nu att stå till doms över

en rådsherre gav råd
kungen
utfärdade domen

sedermera utsågs en domare vilken är i mitten
bilden av justitia är visande
sökte efter bilder på justitia och fann hennes namne; dike
är inte det vackert så säg; dike
ser framför mig vad ett dike är och ler i strålandeljus
så visdomsfyllda namn.
det var så att jag såg justitia vara armen..kroppen var mittpelaren; med enkla ord jag såg henne vara vågen. nu är det ju så att hon har vågen i ena handen och svärdet i den andra, fann även bilder där hon har svärdet i ena handen och en bok i den andra, fann en bild där hon bar höljande mantel med kåpa samt lutade sig till ett svärd.
vad eller vilken bild såg jag;
hon står med klädnad ”spirallindad” runt kroppen
från tå till axlar
axlar sitt ansvar
hon har en bindel för ögonen
jag sluter ögonen för synvillor
på var sida är vågskålen
jag väger orden i sannhetens vita ljus
jag skådar liv i kärleks kraft
objektiv kärlek är opåverkad kärlek

det är att stå till doms då de högröstade kacklar
en bra bild är flugor;
flugor flyger in
en hord
en svärm de är överallt
du tar flugsmällan
och allt blir stilla
stilla
nej, jag säger inte att flugorna skall avlivas

kanske myten av pålagorna
myten av det osagda

jag säger ej att flugorna skall avlivas – tas ifrån liv
jag säger; flugorna har behov av visandeljus

så gör domaren i rättssalen med klubban
så gör läraren
då röster endast överröstar varandra är meningsuppbyggnaden borta eller sovande

det måste bli
tyst

tyst i salen för att var och en skall komma till tals

det enda vilket skal fördömas är fördömandetär att sätta sig till doms över – endast du kan höra ditt hjärtas röst; det går inte att sticka in en sond
*
det finns benvärmare så finns det stegvärmare
*
(sömmare)
i vakandenätter stiger de

ur skugghänder

sköljer vävar

skräddare sömmar
ljus och skugga samman

i skönhet följer de varandra

i vakandenätter sänder de


svarandevägar



ej

det är så
jag blöder inifrån

markerna såddes
frön fann fäste

hjärtblad spirade
stjälkar
restes

knoppar slog ut

jag bjöd frukter bjöd bär

alltidgör


ur ådror steg träd
susande
skälvande
blad

i asken vilar harposträngar
nycklar hänga i blad

bäckar rann porlandeljusa
jag bar havsklädnad
böljande
vågors
djup
sång


andas in
vackra vajandesusande gräs
gräshav doftade

kärleksfingrar träder smultron på strå

skallror ljuder
vida
eldar brinner höga

hon sitter i lunden skär armarnas insidor
huvudet är sträckt
i vidbåge
ur strupe
stiger
hennes
skri

sörjer
vägen
vaggar
smärtan

stjärndiadem lades runt panna

dalar höjder
klippor kedjor kammar

kläddes i mjuk hud
allt till beröring


hon vilar ansikte i molnbädd


sockersöta
vindlingar
gavs


salt ströddes i
såren


regn är kristallsångers
ljus

det är så jag blöder inifrån

steg springer över mig

galopperande
spikskodda

lindar armar om
värna mig

värna
mig


stegen


stillnar




ej



mina ögon blöder röda sjöar

regn är kristallsångers
ljus

skölj min kropp ren

ren

hon sitter i lunden skär armarnas insidor
huvudet är sträckt
i vidbåge
ur strupe
stiger
hennes
skri

sörjer
vägen
vaggar
smärtan


stjärndiadem lades runt panna

ur molnbädd faller
tårar


regn är kristallsångers
ljus


det är så jag blöder inifrån

steg springer över mig

steg märker intet
ser ej blodströmman


stannar



ej
*


Följeskor

linda dina steg i din stegväg
mjukvarligt

varande
skönhet

välj dina följeskor
inte skavsår

låt inte blåsorna bli

låt inte blåsor spricka

linda dina steg

i

din stegväg

kupa dina händer runt ditt hjärta

bjud livet

rosenblad

Inga kommentarer: