onsdag 25 augusti 2010

den 23 augusti 2010

lägg ej sorgfällar över
se björnen stiga ur ide

sorgfälligt täckta vittnar stenrösen om liv
prinsar och prinsessor
konungar och drottningar
ligga i ring
om den frysande breder jag sjalar,
filtar sorgfälligt, omsorgsfullt
hur sorgfälligt
hur omsorgsfullt än stenarna är lagda
rösena är lagda
växa gräs
växa ängsblomster
dansa fjärilar
levande
liv
ur
ur

sorgfälligt är icke sorgfällar
naturligtvis kan det vara så att sorgfälligt är sorgfällar
detta då smärtan
tyngden lindas alltför hårt
hårdtungt runt
då sorgen blir tyngande fällar och ej tröstande vingar

se björnen stiga ur ide
yrvaken
sträckandes
kliandes mot stam

myrens guld
hjortronmyren är solbeströdd

solbeströdd

skatten

om jag finner en skatt
är den då en skatt
om jag behåller den enkom för mig själv
fann jag denna skatt
gavs jag tillträde till denna skatt till behållande
till gömmande
undanhållande den/skatten för medlivet

i sagor
i berättelser
skrives
det om skatter
om skattkartor
skattkartor vilka leder till en skatt
vägen till skatten är ofta fylld av umbäranden
eller varför ej säga äventyr
ett äventyr är fyllt med upptäckarglädje
eller mer
upptäckarljus

ur det gamla steg pergament
icke permafrost
gulnad pergament ett ark av uråldrig konst
ett ark ur ålder steg
steg in i händer

händer av sökare
länge
mycket länge såg
begrundansansikte in i arket
allt närmre
allt närmre

vad förtäljer dessa linjer
dessa utfästelser
detta fyrvägskors
begrundansansikte möttes av
ordtystnad
av varmfläkt

mjukhänder mot ryggslut
gav ett steg
gav två steg
vägsteg

så dina steg i marklinje

jag måste först packa
jag måste ha med
jag måste

mjukhänder knäppte upp ryggslut

du måste inte någonting
res tomhänt

det första steget såddes
sökare så spirljus
lyfta fotvalv om
grodden spirar
stigande i hjärtbladsväg
pärlor gröna
ligga på rad
ringlande slingrande

kiselstenar lysa i nattens händer
skimrande karneoler
värma händandeskålar
korssten stiger i bröstet in
sökaren följer vägen i lyssnarljus
begrundansvingar i fria
i visande
leder vägen
uppför
berget

har du mod
har du vilja
har du
tillit
är
du
du

kasta dig in i vindars händer
fyra vägar om dig är
i mitten av fyra
lägger vindarna
dig ned

kronblad stiga om dig
solögon ler i kristalljusets sånger
regnbågsstenar
tinderglittrar
fyller ögons
släckta
in i syn

så lyft dina händer
tag emot

sökaren lyfter händer
skatten lägges
däri

vandra nu stigen in i livet
förtälj din vandrings
vida följe
strö pärlor
in i groende
vindars
kärlekssvar
*

Månsnipa

i månsnipa

seglar jag natthem


silverböljande är drömseglen

blodröd droppe
slår ut

ja

jag sitter vid månsilversjön och fiskar
med månstråle i hand

silvertråd skimrar
spindelmor klättrar
väver dröm


silverspegel klarnar i mina händer
*

Frågansvaret

jag frågar dig

vad
är
svaret

det är att se
se de trenne pärlorna

jag älskar dig

och uppfylla dessa med hjärtsol

*



vid randen av bergsöga

hyddan är ett tält
en tipi

benvit skimrar väven

står i
skogens cirkel

vid randen av bergsöga

väven är uppburen av stavar
stavarstavar i medsolsring

rök ringlar frisökande ut
ut genom rökhål


matt ser hon dess väg
kanske är det du min själ

han fyller eldens händer
giv min älskade värme

låt henne icke flykta iväg

han lägger fällar om henne
lager på lager
lägger sig nära
i vakan

i sjunde månseglet vaknar hon
in i hans famn

deras hjärtsegel
giver
vind

*


Skuggskål

skuggregn
omsluter
mig

mig
mig


mitt hjärta ber

varde


solvingar
söker

kittlande

lyfta

vindvaggande
tröstefrid
*
lägg ej sorgfällar över
se björnen stiga ur ide



Inga kommentarer: