onsdag 25 augusti 2010

den 17 augusti 2010

hur kommer det sig då
att ön är omgiven med vatten
av hav

det kommer sig av att i blommans mitt finns solön
solön är omgiven av kronblad
inre kronblad är skira havsblad
detta att ön är omgiven av hav är skönhetsspråk

detta visar att händerna aldrig håller fast för hårt
detta visar växelverkan

geishans ansikte är vitpudrat
allt hennes egna är ”avskalat”, en mask är lagd på
en vit mask

pudersnö

hennes ögon är höljda av ögonvingar
blicken är sänkt ned
nedsänkt
ty geishan avslöjar aldrig sin identitet
hon är en behagfull vind

då livet konstrar
sakta varsamt
spola filmen bakåt
baklänges
sakta
sakta

skyndar du på förloppet bränns filmen
går filmen av

se livet i
ultrarapid

det sant tämjda
är aldrig kvävt
de konstrande rörelserna uppstår då snaran dras åt

getingar
i dagens famn mötte jag getingar
såg människor möta getingar

getingarna sökte det söta
människorna viftade
fylldes av rädsla
ju mer de viftade
ju mer envetna blev getingarna

jag utelämnar grymheterna vilka ännu smärtar mig

med ens insåg jag vad detta viftande gör
hela lufthavet
det hav vilket getingar sprider solguld inom blir en
ett jordbävningshav
eller ett enda stort tilltrasslat nystan
detta nystan är gjort av människorädsla

det är klart att getingarna anfaller
försvarar i sin vilsenhet
de anfaller för att väcka människan
adrenalinstegran
*

blå svan

när regnet lättar
synes det kristallklara


givas ur dimstråke


blå svan breder ut vingar

skimrande

*
Och

och
intet

kunde jag

göra

för att stoppa stormvågen

det är

bara

att följa med

det enda var

att lyfta händer och tystviska


stilla dig
bliv hos mig

se bakom mitt stängda
*

i mitt hemliga

smärtregnen falla
över nejden
lägger
is
kalla
händer över

sveper ögon fyllda
om

i mitt hemliga
målar jag kärlek nära
vandringar
i handnära

fingerknoppar slår ut
i rosensjöar

i mitt hemliga
där lever jag i kärlek med
en vacker man
en man
vacker

Inga kommentarer: