måndag 10 december 2012

den 10 december 2012



denna tionde december anno 2012

detta är mitt dygn
orden var många i natten
lever ju mer eller mindre i en flod
den är vacker den floden
mattar stundtals ut
det är då jag dukar med den vita duken
tar fram levande ljus
vackra skålar
ber de talande att sätta sig helt stilla
så inmundigar vi tystnaden

den brukar vara en minut eller så
nu har du vilat färdigt säger de

nej
nej
jag är bara jag

denna natt svann ord många in i rymden av
drömfjädrar
ty pennan var alltför tung att lyfta
hävstången var bruten
arm blickade
tom

natten vandrade med mig i hand
gryningsfjädern sov jag vidare med i hand
steg välan upp
så småningom
är litemycket trött nuförtiden
kallt är det också

rullade samman sömnbladen
lade dem i asken från kina
den vilken är snidad i elfenben
med elefanter med rosor
med
skönhet

hälsade vaknandet kärleken moder jord
tackade natten morgonen dagen
vände ansiktet in i de fyras
steg i kroppen
den är lite motsträvig ibland
är väl inte så underligt
så ensam och övergiven i bädden
medan jag dansade
jodå tråden höll jag i
svävade fri i rymder av välkomnande skönhet
blickade då och då
till kroppen
den vilade i ro
rokroppar är vackra
steg alltså i kroppen
för att inte gå in i detaljer
så var det tända spisen
tända ljus
äta
tvagade alla veck och vinklar och vrår
dansade vals med snöskoveln
nej nu drog jag en vals
skottade gjorde jag
lyfte snöfällen för att se
vidare
andas lugn
måla skriva vika tystbladen
dörrknacken var tom
stigarna släckta

himlar badade i skönhet
talade en stund med vingfolken
innan jag bar in veden
steg så in i stugan

vidtalade elden
kokade soppa på en spik
här gäller det att ta det vilket finns
funderar på att gnaga hål i väggarna
det kan ju bli vackra mönster
ge bättre sikt
kanske drar det för mycket
är ju tämligen knarrig ändå

så sitter jag här och skriver
med öppnad bröstkammare och levande ljus

så lyder orden
och du
min älskade
jag har behov säga de orden
min älskade
vackert

du min älskade finns väl någonstans
kanske bak tredje trädet
i skogens vänstra ficka
troligen ingenstans

så dumt

du kan ju alltid blåsa i sälgens pipa
kanske
vem vet
stiger jag ur graven av vissnad hud
högar av målningar och pergament

nej
men
själsöga
så får du ej skriva

varför det
undrar kvinnan
hon var det vilken skrev det

i själens öga vaggas hon lugn
jag brukar faktiskt
smeka min kind med mjuka sidan av handen

jodå
det har funnits
det finns de vilka tassar och smyger
katten smyger väl inte runt het gröt
så mycket märkligt kastas ut
inte underligt att reven i kastspöet trasslar till sig
verkar inte finnas spärrar till tummen

jag inväntar
sannhetens öga
om det så är det sista av det första jag ser

och jag säger dig igen
man
närma dig ej förrän du är redo
ty jag orkar ej med brustna segel

mitt liv
återblickar är bra

det hela började med
vandrade i kvinnodalen lärde mig kvinnovarandet
begav mig ut i vimlet till mingel inte för att jag är speciellt minglande
mingla inte en mink troligen bland hermeliner

skjuter ej under stol med att jag har längtat
och visst längtar jag
varför inte blotta mig helt och hållet
medan jag håller på
det gör inte så mycket däri jag lever

länge har jag försökt andas mansväsendet källa
källan ser jag helt klart
däri är min längtan
det märkliga är
att dessa mansväsen flyr mig
kanske har jag en märklig sjukdom
pest eller kolera

nu
har jag sett att kvinnohud vissnar
vissnar då den ej berörs av fingerrörelse
av ögon höljande
av
orden
djuporden


jag drömde att du lade dig
tätt intill mig
att du
smälte in i
min hud

*
hur var då natten
dagen
vilka ord kom;

livet är början till döden
döden är början till livet
våren till hösten
hösten till våren
sommaren till vinter
vintern till sommaren

så mötas dessa i bröstet
håller rådslag runt lägerelden

vid urkällan andas de
jordeorden i stjärnnatten
stjärnvandrare
du sändes mig
för att undervisa mig
stjärnbladens glömda

jag sändes till dig av samma

detta är stämman
vilken ljuder
i gonggongens
aftonstjärna
meningen står skriven i våra händer

när skall de
kan de nå
varandra

jag har mist hoppets glöd


är ej vackert att leva
nu önskar jag er alla en god natt
att natten väver er vackra drömmar tackar jag
samt drar åter
mosstäcket över mig

jo
jag har börjat använda ett mantra
finner ro i styrkan
styrka i ron

det håller mig
lugn
håller mig
kvar
*

solen målar snövidderna i guld i varmgyllentoner
björkar andas vit dräkt granar sträcker sig når himlar
tar emot måndroppar av pärlljus
stenar andas åter fria
lyssnar du noga kan du höra stenar berätta sagan
tornets saga
det begynte med sjön
sjön vilken vidgades till forsfärd stillnade i flodbädd
flodbäddens karmar rörde vid floden eller var det floden vilken rörde vid karmarna stränderna

vandrare nalkades vilka ville vandra över floden
detta kunde floden ej besvara ej heller bejaka
floden kunde ej giva dem tillträde
från den ena stranden till den andra
stenarna var komna slippriga
meningen var detta slippriga
vadställen fanns ej att bjuda
hur mycket vandrarna än sökte truga samt beveka floden
vi får väl dricka upp floden då
sa en av dem med sprängbullrande stämma
floden drog sig samman reste en våg vilken tystade sprängbullret
floden upplevde helt klart att det var något vilket ej stämde
orden deras doftade ej snarare osade
gnistor slog ut från dem då floden vägrade ge med sig

så begynte dessa vandrare hacka loss stenarna

vad gör de frågade floden vinden

vinden svarade
jag såg dem rita i marken en bro kallade de detta
och just så blev det

de byggde en ta sig överbro
lade stenar samman
band stenar samman med murbruk
och hur stenarna än sökte ruska vagga sig lösa satt stenarna fast

vandrarna tog sig över till den plats de hade utsett till sin ägo sinägo
röjde undan allt det de ansåg vara i vägen

vad gör det frågade floden åter vinden

vinden svarade
jag såg dem rita i marken
ett torn kallade de detta

och just så blev det
ett torn byggde de

några vandrare bullrade över bron
återvände alldeles strax

de ledde en kvinna med handleder fastsurrade med remmar
vilka skar in
fri hade hon varit i skogarnas berg
i skogarnas vatten
henne satte de i tornet
murade henne in

fyra gluggar hade de lämnat henne
så vänliga de är
i det kan jag följa vägen

i tornet sömmar en kvinna
i händerna håller hon en cirkel
hon sömmar
fjädrar vita av silkestråd

släpper fjädrarna
fria

Inga kommentarer: