tisdag 11 december 2012

den 11 december 2012



fågel med den vida vingen
varom håller du vingen runt din kropp
är du fågel
är vingen vinge
eller är den manteln du höljer gestalten din i
nätternas stilla
är jag
kanske en fågel
svävar gör jag fri
vinden är i de stunderna den vinge
vilken haltar mig
då är den vinge jag har den vinge vilken är en vinge
i dagarna är den en mantel vilken höljer mig
skänker mig värme i köldskoven

vad hände med din vinge
vari är vingen en
varför är stämman din så fylld med vemod
varför talar dina ögon mer än stämman din

så många frågor
så många svar

varför ställer du dem alla
skulle jag förtälja dig skulle jag stiga in i veklagan
det är ej min vilja
är ej min väg

den vise skyr ej visdomen
den vise brukar den
vad än den bär i händerna
den vise brukar den i trädgården däri allting gror
allting spirar
allting växer
manteln den gavs mig av en visdomsmoder
hon vävde in pärlor
vävde in fjädrar
vävde in snäckor
så vackert ljuder manteln
i det stegen mina är följande
är lugna
hastar jag tillverkar jag kaos
rasslar de i varnandeläten
hon lärde mig bruka jorden
hon lärde mig
jorden tar emot jorden giver
jorden giver jorden tar emot
det finns vägar att berätta utan veklagan
utan att slita sig i stycken
så byggdes sagorna av liv av dröm av verklighet
sagorna byggdes
var och är grundstenar i livets bok
de visste det de skulle ha sagt
det de skulle ha sagt gavs dem ur visdomen
hur skall sagan resa
de lade en grund;
i begynnelsen var
i fordom skapades
bakombarnet sitter i ryggkorgen

vad tänkte
vad gjorde du

så mycket kan jag säga
livet har stormar
kastvirvlar
det finns inte destruktiva möten
se längre fram
möte till möte till möte
suckar du
kanske
det finns ett så kallat sista möte
minns du
våren leder till höst
hösten till vår
död till liv
liv till död
*

ljuslågans
prismaljus innehar många färger
lågan är ett är en

du kan kalla dem för vad du vill
kalla dem för det du är hemma i
det ditt hjärta säger dig att du är hemma i
godhetens viljor
är det jag talar om
ljuset är ett är en – samma –
värmen värmer ditt ansikte

kalla dem ej svordomar
svårdomar

fråga dig vad svordomar är

kanske drömmen är den sanna verkligheten
kanske maran jagar oss då vi dörsöker slinka undan springa ifrån
vad är det vilket jagar oss
varför kastar vi blicken blickar ofta över vänster axel för att se huruvida maran  - det vilket jagar oss kommer närmre

kanske drömmen
är den sanna verkligheten
det vita blanka bladet

sjön havet tjärnen
skålen med vatten
inom vilken kan skådas
vilken i stunder är blank vilken vid av din vilja visar
det förgångna det tillkommande

sjön havet tjärnen vattnet blank blanka
genom att sjön är blank genom att sjön gör så innebär detta ej att innehållet är borta

sjön viskar dig
vad är förödelse
för öde se
else betyder annat
kanske se andra vägen
ser ädel i detta ord och svaret uteblir

svaret uteblir ej ty svaret vilar blankt i sjön
det ädla vilar i den vakna vilan
kanske drömmen är den sanna verkligheten
kanske maran jagar oss samt är det vi söker springa ifrån
eller bortse ifrån

jag stannar
vänder mitt ansikte till dig
till dig mara
vänder mutt ögonljus till dig

din andning lugnas
min andning lugnas

vi skådar det vilket är

bortsikten
är insikten

Inga kommentarer: