söndag 9 december 2012

den 8 december 2012



livet blir vackrare om vi kan skänka
skuggan det ljus den så starkt ber oss hälla i gralen

*

säg mig
vad lägger du i den vänstra vågskålen
är denna en vågskål
en viktskål
vikt av vad
vikt av värde
vikt av tyngd
lätthet
är denna vågskål havets våg
oändlig i skönhet
är denna skål, vågskål en mätskal
vad mäter den då
kanske är den en mätarlarv
det är den nog liknar havets krusningsvåg
är denna skål en balansskål
ja kanske staven vilken balansmästaren brukar
paraply kan den ju icke vara
eller
klart jag kan
håll mig upp och ned så ser du
ser du mina stjärnstrålar
vägar

pärlandefnissande flög paraplyet iväg viskandes
är denna skål en så kallat gammeldags våg
ser du fiskmånglarna på marknadsplatsen
månglarna på plats
marknadsplatsen
vad väger de
guld och gröna skogar
eller

gammeldagsvågen har en
ett stativ en pelare
en stam
med en fot med en topp
ser du spiran
tallen vilken klättrar med lätthet uppför berget
se upp
kottras ropar ekorren samt finkarna i bergshagar


denna stan pelare har en bärarm
vari skålarna är upphängda
det är sant
somliga vågar
vågar du
vågar hölls hålls i handen
däri var är armen hållarhand bärarm

i den vänstra skålen lägger jag doften av den högras
i det mitt hjärta skådat handens gärning

vid trädet rotkrona
sitter skuggan
lutad till stammen
skuggan bär ej hast eller brådska i händerna snarare ett lugn vilket icke ger vika

ettlugn vilket bjuder in trollsländan att slå sig ned på ett av skuggans fingrar
vilket det var
det kan du undra

i markhänder grönskar sommarfötter
i krona gnistrar snöstjärneklara

skuggan beundrar vännens skimrande vingar
ser samtidigt ned på sin skrud sin matta skrud
ja, inte ned så
skuggan stryker mjukt bort damm samt boss

en droppe ljus når skuggan
skimrar just en droppe av den matta skruden
skuggan andas in djupt
säg mig trollslända
hör du
hennes stämma
hon vilken sjunger med vinden
hon vilken lever vid floden
i grottan bakom vattenfallet
negligera ej elden
vilken brinner i ditt bröst
se
henne
sväva i skira genomsiktliga
slöjor

tonande
hud
jag släpper slöjorna fria

det gör jag ej
men jag brukar reda ut vattenfallets långa hår
så kvinnan får bättre sikt in i flodens stenröster

skuggan tystnar medan droppen torkar in
skuggan viskar ohörbart nästan
aldrig har jag sett henne i detta
säg mig
är hon vacker
stämman säger mig så

det är hon
så säger trollsländan och fortsätter
talvandringen vänd till skuggan
säg mig, varför sitter du här e g e n t l i g e n

här är välan en god viloplats
jo ser du trollsländevän jag inväntar ljuset
skuggan lyser upp ansiktet
kanske skall vi spela skuggteater i väntan
skulle du tycka om det
solen har ännu lång väg att vandra innan bladen kisar ljuset

det skulle jag vilja
låt oss bjuda in myggorna vilka dansar
likt ett diadem där vid floden
och hon vilken lever i grottan bjuder vi in

nej
se det
är jag ej redo för till
sa skuggan och halkade nästan ur vilan

skuggan skyndar sig täcka
 ansiktslysandet

så bjuder de in myggorna vilka sätter sig i orkesterdiket
däri klövern växer
däri smörblomstren odlar smultrondoft
åkervindan ler till kattfotens mjuka tassar vilka spelar viol violin

utan att skuggan hinner uppfatta det
sätter sig kvinnan ned i den höga grässjalen
och följde skådespelet i förtjusning

vad spelet handlade om
hur spelet vandrade
det vet väl egentligen endast stammen vilken tar emot alla bilder

så susar bladen stilla i applådernas trumvirvelpinnar

kvinna harklar stämman
säg mig skugga vad längtar du till

att du skall fylla kalken gralen med ljuset ur dina ögon
samt fukta läpparna dina med det jag var
innan jag steg in i är

Inga kommentarer: