torsdag 13 december 2012

den 12 december 2012



marken viskar
vandra varsamt med stegen dina
lyssna ty du vet ej med säkerhet
vem som lever under snön

du ser ej längre groparna
hålen dörrarna

du ser mjuka konturer av allt

vandra varsamt ty du vet ej med säkerhet
ändå vet du med säkerhet allt
de lever
där
under täcket

sjön vattnet vilar blank blankt
detta innebär ej att innehållet är borta

snön vilar blank är väl ej bilden av snö
snön är mera vitglittrande strålande
till och med bländande i stunder av sol
täcket är där
det innebär ej att innehållet
underhållet är borta
gnagare är vakna
visst sover myror
samt fler bröder samt systrar
det innebär ej att stigarna deras är borta

du har ju också sett spindlar klättra i snö
i stunder av sol närmre vårkanten

med andra ord innebär snön att sinnena dina skärps

de gamla folken bar snöskor
dessa snöskor liknar racketar badminton kanske mer tennis
visst bar de dessa snöskor för att ej sjunka genom skaren eller snön
men de bar dem även för att ej trampa sönder

var du än sätter fötterna dina
stegen dina
så finns liv där
existens
var du än sätter fötterna dina
stegen dina
så finns liv där – under
och visst är detta vackert
leva
med

lägger mig i den vita bädden
ögonen stiger ur
seglar fria
med molnfåglar i vinden

kroppen sjunker in i mjuka stjärnor
kristallord

jag vet att kinderna rodnar
jag ler
kanske är jag en snöängel

här ligger jag på marken
i markens händer
upplever hennes puls

jag svävar samtidigt
vet att jag
att vi alla är pelare
vilka sammanbinder
förbinder
sammanstrålar
jordar
himlar

ligger i snön
ser himmel av genomskinligt glas
en röst av
fallande snö

rör vid mig
fantasin i all skönhet
strålar hon
öppnar brunnen
vari sagorna svävar

pelikanen vilken bar världstillvaron i näbben
svävar flyktigt förbi

rör vid stenar
monoliter

ljus skimras
genom allt
stenar av genomskinligt glas
bjuder mig in

en gång landade ett ägg
i ett rede
redo
är ägget
havet susar
stränder lapar sol
stammarna bär silverne bark
livsbark
smekta av mån skimmer
bladen är guld

allt skimrar i  mattad ädelstensglans
det glans är det mattad är
ej bländande ej skärande
mattad
mild
markerna
allt är skimrande illuminationer
av de hårda linjerna
ser en mantel med skarpa vikta veck
är det en servett
vikt till en solfjäder
träden susar
det är en mantel
det är en trappa
du står på vik kanten allt är konturer
se in i brunnen
däri ser jag mattade ädelstenar
ser jag ljus skimras silas in till allt i allt
häri är bilderna av det jag sett
träden är nakna är knoppande är bladrika bär
blommor frukt i samhet
allt är vävande
i en stund drabbas jag av yrsel
lyckoyrsel

havet susar
stränderna lapar solmjölk
palmbladen fläktar vegetationen
vilken tätnar längre in
där i ett av träden
är redet
är ägget
sakta spricker ägget
sprickorna
är blixtar är
sprickor i torkade marker
en fågel stiger ur
kanske en fågel Fenix
kanske en örn
en kondor
en kolibri
kanske en gråsparv
en lom
det är en pelikan

i denna värld
är pelikanen snabbt en vuxenpelikan
har lärt sig hantera näbbens alla funktioner
det var inte lätt
och så mycket den kunde rymma

pelikanen
ser jorderunden
ser himlarunden

ser p+å marken en rund
ett runt
en båge
ett skal

landar på sköldpaddans skal
vadan tar du dig för frågar sköldpaddan sävligt
så sävligt kan bara sköldpaddor tala

jag såg dig
visste inte att du var den du är
kanske en sten
kanske
kan
ske
hur kunde jag det veta
att du
är

en sköldpadda sade sköldpaddan
jag har nog gått vilse för se jag finner ej stigen
från havet jag kom
nu är havet borta

ej är det så
ler pelikanen
vägen har jag i min näbb
den rymmer allt

hur kan din näbb rymma stigen jag vandrat i tusende år
oh
min näbb har rymd

tror nog hela världstillvaron
ryms i den

hur skall det kunna ske

ja
låt oss se det så här
sade pelikanen

har du sett storken komma med knyten
till längtande mödrar

jo
så har jag
gjort

så blev jag vuxen och

ja
ja

ser du landet här

låt oss säga att det är en duk
en vid fyrkantsduk
ja dina rutor på skalet är ju fyrkantsdukar
länder av salighet

nu knyter vi samman duken
vi viker helt enkelt in snibbarna
knyter duken samman till ett knyte

vad vill du ha sagt med detta

jo
ser du
i detta land finns ju
vatten hårda ting mjuka
små
stora
ja du vet allt det där
människorna har namn till

nu lyfter vi knytet
vattnet forsar ut
och andra mindre partiklar

en del ting stannar kavar

knytet är runt
vi vet det vilket var
din stig
eller hur

knytet bär jag på en vandringsstav
det vill säga om jag var människa
då skulle jag bära allt på ryggen
då jag blir hungrig
stanna knyta upp knytet
äta en bit
smälta
och
ja
du vet

jag är dock pelikan
och jag bär knytet i min näbb

så kan jag vara bärare till alla de vilka har behov av det jag har i
min näbb

pelikanen
rullade ut knytet
tog fram stigen
bredde ut den till sköldpaddan
vilken häpnade
samt strålade tack till pelikanvännen

nu
kan jag vandra stigen
in i
havet

tack

Inga kommentarer: