onsdag 19 december 2012

den 19 december 2012




en hägring är jag ej
kanske ändå
ty här i vinterlands vitas kristallklara borde jag väl ändå ej vara
mer borde jag vara i sunnan slätter
vila stilla i Notus vackra händer
vandra i öppna vattendrag
beundra flamingorodnadens inkarnat vari benen är lika gracila, rangliga är ett märkligt ord kommet ur ranka
vinranka
i de öppna vattendragens stjärndjup vari vi alla långbenta är samlade
storken vilken bar bud ur öknarnas drömmande vattenfall

en trana är jag ej med vilken du kan skjuta bana
och är jag så
är det en stjärnbana
en planetbana
vilken ej har med en planeringskalender att göra
och har den detta är det den gudomliga planen vari vi alla väver

en hägring är jag ej
en häger med vita vingar
varför slår du dig så hårt

se nattens juvel vilken sitter vid stenpulpeten
skriver med fjäderpennas stjärnspets
med bläck av himmelsblått
midnattsblått
vari sanden fäster det skrivna
i arkens vita hand
skimrar orden i guld i silver
och vagnarna är dragna med silverhjul
tolv ekrar
tolv rosor
nattens juvel är navet i mitten
blå med smaragdådror är hennes skrud

och örnen svävar
ur Johannes bröst
ut över länderna i vida cirklar
med vemodsstämma andas vingar
örnvingar
tag din tillflykt in i din hjärtsol
stig in i denna grotta vari livets källa porlar
vari väggarna skimrar av mjukelds lågor
vari tecknen
målningarna i väggarna
stiger ut
ur
reliefer
dansar
rör sig i skönhet

tillflykt är icke fly
det är stanna

beundra det sköna
se hägern flyga
vad fylles du av
harmonibalans
är
vingseglens rörelser

den vita hägern landar mjukt
i ängen av de vida eldarna
vari elementen möts i rörelse

stammar stå
majestätiska
tillsynes stela stoder
stammarna susar leende
och hägern lyfter stämman ur bröstet sitt

bjuder mig handen
för mig in i ringen av rörelse
vi rör oss med varandra
upphör att existera samt existerar i allra högsta grad
livaktigt är ett vackert innebördsord i sin solklang

hägern lägger en pensel
eller kanske en penna i min hand

hur målar vi
tecknar vi rörelsen
i det stillastående till stilleben
stille
ben
eller ur kroppen
eller ur
rörelsen
skapas gestalten ur rörelsen

hägern sveper ut med vingen
med ens är ett vitt ark uppspänt
åter rör vi oss
och hägern an visar mig arket
samt lyfter min hand

säg mig häger
hur kan jag måla utan färg

färgen framstår ur rörelsen
och detta gör vi till befrielse av det låsta

stannar
allt

stille
ben

låt oss se bilden vi målat

jag ser
hägern
ser stammarna
markerna
mig stenar djur
allt
är
i bilden

hägern lyfter
rör vid mina ögon

jag letar efter arket

hägern rör vid min hand

vi
målade
liv

vi
befriade det låsta

Inga kommentarer: