lördag 8 december 2012

den 8 december 2012



stjärnvandrare
förhindra mörkrets infällande
i mina ögon


den vilken är jag
såg dig vandrandes
i molnskogen i all din skönhet
våra ögon strålade in i varandra
brast i regnbågsord

jag frågade dig
är mitt hjärta din vilja
du bejakade det min upplevelse var

de frågade dig i trenne
är denna kvinnas hjärta din levnadsvilja
till detta svarade du dem utan tvekan
så må det ske

trenne klanger hördes ur kopparskivans skönhet
vari våra händer flätades samman

så bar vi våra korgar
flätade av solguld av månsilver
med bladen med skrivdonen av himmelsfjädrar

vandrade bron in i flodens svar

så slöts våra ögon

jag svävade lätt i havet
så skimrande var denna tillvaros färger innan

sedan dess har jag upplevt din hand
väntat ditt ansikte

sedan
dess

stjärnvandrare
förhindra mörkrets infällande i mina ögon
jag ber dig

till dig vänder jag mig
du vilken jag gav mitt hjärta
redan innan infärden
till dig vilken gör att jag ej är hemma
på grund
av ditt vända ansikte
vilket jag skymtar


i kommande vaggade cittran
strängarna i bäckens vinterdvala
i ide lagda tonerna
i stämda stämmor

bäcken följde jordarnas oceaner
fann vägar till länder
vari saris syntes bölja i vinden

cittran
bytte genast sina kläder
lade sig stilla i mannen
med de bara fötternas
knäfamn

mannen lade mjukt
fingrarna till slöt ögonen

fåglar vakar i träden
fågelmoln i alla vingars
färgskrudar skridande

tonerna pudrade fjädrarna
bars in i vinden
följde luftens oceaner
fann bäcken
vilken ligger slumrande i vinterdvala

pudrar så isen med
fjäderbladskristaller

fåglarna ler i svirrande
gnistmolnskaskader

han drar en kälke allt efter sig
kälken bär fällar
fällarna bär barnet med rosende kinder
strålande ögon
han är mannen
vilken vakar med bävrarna
med uttrarna i skogens djupavita drömsömn

han bar skogens vinterklädnad
lämnar ej steg efter sig
ty kälken suddar ut
det tagna vart
efter

han följer vägen klövarna lade
så många äro spåren
barnet
visshetsler
pekar in i granarnas salar
där domherren målar röda fjädrar
där älgen betar ögonsyn

de når platsen dit vinden förde hans dröm
till kvinnan vilken vakar med elden

barnet sluter han in i sitt hjärta
ej inlåst
ej instängt
fritt likt snövindarnas gnistrandefärder

kälken lutar han till granen den vänstra
stampar så av snön från
stövlarna höga
tar av luvan

knackar mjukt på
hennes dörr

väntad är du
man av skog
stig in
låt oss tala livets strömmar
vid elden vilken väcker bäckens toner ur ide

uttern bävern dessa lyssnar med
så också älgen med
fåglar i kronhav

och domherren målar röda fjädrar


Inga kommentarer: