torsdag 15 augusti 2013

den 14 augusti 2013

det sitter en man en kvinna
ett väsen vid stranden av liv
trillar
pärlor
till
gåva
varje pärla är en bön

barnet dansar
lär sig gå
trillar
trillar omkull
barnet
en pärla i skönhet

trilla
ramla
rulla

pärlande leende
rosiga barnkinder

gråter du mitt barn
väsendet tröstar dig
i ditt hjärta

anubis vakar vid floden av det du upplever svart är lika med död
jag säger indigoblåsvart
petroleum
anubis viskar
i minnets tronsalar vari det sådda gror
däri vandrar vi
hand i hand
flätar fingrar till en
vaggandebädd
räds icke denna flod
räds icke denna våg
dessa vågskålar
låt oss se
ditt hjärtas rytm
låt oss skapa balan

det finns blommor
se växterna
de vilka växa där
blommorna vilka har ett bär i mitten
endast fåglarna kan äta detta belladonnabär utan att falla till marken
blomman
bären är kyssta av
eld

det finns träd
bark
rötter

det finns djurbett

vilka sipprar gift
låt oss icke fastna i växterna
i träden rötterna djuren
stenarna

alla skänker gåvor i det du tar emot gåvorna i insikt
i det du kan avväga
samt dosera
däri omvandlas giftet till helande
det förtärande läks

det finns skeenden vilka kan vara gift för dig
glädje kan leda in i hysteri
ilska kan förbränna
sinnesrörelser kan
kan bli till gift
i avvägd dos
är de läkande
helandeskeenden

rensar så att sägandes
säg
andes
luften

kranium
grotta
grotta kranium
i detta kranium finnes tvenne hålor
det är sant fler
tvenne är dessa ögonhålor
sticka ut de yttre seende ögonen
leder till inre skarpseende
det är en ruggig bild
fåglar ruggar fjädrar
av mening
i mening

jag säger icke stick ut ögonen
jag säger denna bild finnes i sägner sagor legender

jag flöt in till land
en bräda bar mig
kvistögat var tomt
ett kikarsikte inom vilket jag kunde sikta rörelserna i havet

här och var kunde jag skönja vrakdelar guppa
kanske var det änder
sjögåglar

vrakdelar guppade
rester av en båt ett skepp med vilket jag seglat
det var det faktum jag isandes klart insåg
jag var en av vrakdelarns

vrakdelarna guppade
guppade
delar av
insikten slog mig först hårt
ett rungande slag varvid en våg nåddereste sig upp till himlen
lindade sig runt mig

ja insikten slog mig först hårt
ty ävenom det flytande hade siktet inställt till land
så syntes ej land inom sikte
motsägelsefyllt måste jag inse
oceanen var vid mycket vid
hur skulle denna enda bräda kunna bära mig
lika gistna var vi bägge

vrakdelarna guppade lugnt vidare
en del sjönk för att åter stiga upp
likande flöten vilka guppade
ja
kanske änder doppingar
solen gassade
droppar smakade salt
natten en viloklang

insikten följde mig att jag inte fick släppa taget om denna bräda
bilder av havens alla monster med käftar vilka hungrade
jag log helt still
det sägs så mycket och haven är hav
hav tillit viskade havets stämma

dagen kom med stormar
hav tillit
se vågor trilla pärlor
tillit ilade en tankepil och stack min tillitsballong
såpbubblan brast i tusende regnbågsgnistor
fingrarna skavde gropar i brädan
var det brädan eller jag vilken kved

i en av de stjärnklara speglades mitt ansikte i ett öga av kristall
fara å föärde syntes ej
jag log stilla
släppte brädan fri och sjönk
ja
jag sjönk och det var vackert se bubblor stiga
vackert uppleva tystnaden linda in mig i bomullsmoln
sidenmoln
så vackra böljade slöjor inombords
så många bilder vandrade
sagolandskap
ja
en del pisksnärtar
jag sjönk vidare
i sjunkandet landade jag i en grotta
kraniet har tvenne
händer bar mig ditin
in i grottan
så vackra valv
färgskimrande
utmattad var jag
benen bar ej

kanske somnade jag
för att vakna
vandrade i en sjöäng
skrudad i vattenklädnad
ängen så vacker
med böljande
ja korallrevsskönhet
lugnet var det frapperande
lugnet
stillheten fyllde mig

landade på denna strand vilken havet
sedan lade mig i
brädan den höll jag i hand
som om brädan vore en älskande hand
hur länge jag låg där
där var det
husgrundens vittrade stenskovlar framträdde
skavde
gnisslade mot varandra

varför återbygga det rasade
vem var rasande och är det där förstört
brädan blinkade
och nu såg jag att kvistögat fyllde tomrummet

havet rullade mjukt
öppnade mjukstämma

lyft blicken högre
varför bygga på samma stätta

havet lyfte mina ögon
inför mig
växte detta träd
ur

kvistögat

Inga kommentarer: