fredag 30 augusti 2013

den 30 augusti 2013

de kupar sina händer
spända hudar
hennamålade mönster
målade med fingerblad
smaragdrosor
bildas i
allt
allt
är tyst

det vandrar snäckstenssamlare i strandspann
vari snäckstenar sköljts upp
vid varje
viskas
frågan
är det din vilja

dem vilka ej är redo
andas havet in
de vilka är redo
lägges i skålen
skålen med vidgade kanter
skålen med rena linjer

har du sett folken vilka planterar ris
de bär flätade hattar i konform vidgad
vänder du en av dessa huvudbonader
ser du formen av denna drejade skål
så tunn i leran porslinet att ljuset skimras i
däri lägges dessa stenar
vem vet kanske är det bönor

vad skall ske kvittrar en fågel
vad skall ske
varför är händerna spända trumhudar
med vackra mönster
smaragdrosor målade på

det
skall ske

allt är tyst
allt
är
tyst

nätta steg höres annalkas
likt regn varsamregn
det susar
det

skålen ställes vid ringen av spända trumhudar
stenarna lyfter virvlar far runt
rör vid hudar
trummor ljuder

den annalkandes rör sig med stenarna
de är skapande tonrörelser

allt är i beundran
beundra det sköna
beundra det vackra

vem löper i skogen

vari darrar bladen
vari skälver markens bröst
varför viner pilar ur bågar
varför blixtrar svärd
vilka för denna strid

de vilka inringar frifolken
frifolken lyfter händer
bugar
reser sig
svärden bärs av vindar in i smedjor
pilar växer in i träd
markens bröst nynnar
så är
bladen de susar
så är

inringarna släpper händernas oseende
ser skogens skönhet

beundra det sköna
beundra det vackra

så är
är så

vem löper i skogen
säg
är det vinden
vinden vilken slumrade
i bladkorgen i trädet

regndroppsträdets krona

är det vinden vilken leende i sömn följde
molnens lätta löparfötter

är det
den
vinden

ja
jag vaggade slumrande i bladkorgen
nio spindlar höll vänligt
i trådarna
vaggade mig i ense behaglighet
i det spindlarna såg mina drömkorn spira
i det spindlarna såg ljus sippra ut genom mina fransar
slöto de mig i droppen
rann gjorde jag nedför stammen
följde var linje
stannade var och här
rann vidare
landade vid trädets rötter
fötter
rötter

rullade väl ut mig
sträckte lång och väl ut mig
och
visst
är det jag vilken löper

löpte väl tafatt
lekte kull med skräddaren en stund
och sjön den skrattade så magen guppade
droppar steg upp till stranden där barnen spelte kula med dem
solen sjönk in i havsblå
skrattet mojnade
jag och skräddaren
satte oss på stenen den med den vida handen mjuka
sporte väl stenen både länge och väl
innan stenen förtalte strandens saga
vi hade ett gott samtalan
hela natten lång

i den första gryningsstrimman
gavs skräddaren gryningstrådar
sömmade
duken
hon lade runt kullen
den med vita broderier samt rosendoft
och skräddaren sömmade båd klänningsliv och väst
till brudparet vilka skred uppför dagens altargång
samt avgav löften att älska dagen båd i nöd och lust

och visst är det jag vilken löper
löparvind

marken är fylld med gyllenlöv
kronorna är gyllenröda
löven
bladen
virvlar
yr så lustigt med mina fötter

ljudlöst löper jag
träden ler
skogen ler
vi sargar ej varandra

där
därunder dessa trenne bergsträd flätar fingrar
in i varandra
där stannar jag en stund
hämtar andan ur källans åder
vilandeglittrande är den lagd i stenskålen
där under bergsträdets valv

så löper jag till ängen däri vildblomstren vajar
vita dun lyfter
blomdrömmar fyller luften
nu landar jag i beundran

beundra det sköna
beundra det vackra

mina syskon anländer
i möts upp i nattgrynings ädelsten

vi andas in
allt det vi andats ut

vi väver en väv

vem vet
kanske en flygande matta
till dig

du kära läsaröga

Inga kommentarer: