fredag 9 augusti 2013

den 8 augusti 2013



vissa ord skriver jag ej ty de vore besynnerliga att uttala
kanske är det så att djupt i mitt inre
kan just uttalandet
frambringa dem i styrka
en styrka vilken är en slags eldstorm
eldstormen brinner i mitt inre
den har gjort så länge
stundtals sänker den sig in i spinnande
i de stunderna andas glöden flämtande
i upptäckten av
hur vida de svedda markerna är
hur svartnade de är
jag vet att tårarna
vattnar dessa marker
tillåter
askan
sjunka in
i knoppande gryning
en gryning jag i mitt yttre har så svårt se

det finns ord
jag ser en strykrädd hundvalp
vilken viftar på svansen
inför varje
liten
ansats
till
seende
av

jag är en strykrädd
vilken viftar på svansen
inför varje liten uns av kliande bak örat

är det så

ja
kanske

och u har jag vandrat så många steg att det ej spelar en roll att uppbära
det är vad det är och jag är kommen iakttagare

lyssnar in i vinden
hör den annalkande
stormen vakna

jag förtärs
inombords
av utombords

en gång steg de

träden upp
en gång steg vi upp

bredde ut rötterna vida

och stjärnor syntes glimma
i morgonstundens ännusömn i markerna
kronorna
var drömmande moln
ännu
fyllda med kvitterkorn

av träden blev menhirer
cirkeln fullbordades

landbroar lades
triliter

det är helt visst så att havet andas allts färger
molnen seglar
havet skimrar moln
havet är en havsduk
en pannå
kanske
kanske ej
kan
ske
vem håller penslarna
vem håller skaften i vävramen
vem är spolen
vem är skytteln
vem fäster strån med silverring vid skaften
vari är färgskålarna
vari är härvorna
vari snurrar vindan
vem är
vad är

havet är en havsduk
duken lades över ansiktet

finmejslade drag

över ansiktet lades duken
du kan ana ansiktslinjerna
ansiktet är ett hav

det finnes de
vilka ändrar sina ansikten

vad månne livet sina

ändrar sina ansikten alltefter det dessa möter

i mötesregnen
löses
livskonturerna upp

är detta behagfullt
är detta behagligt

att möta ett ansikte vilket rinner bort

behagfullt
behagligt
behag
behaga

hur skall du veta vem ansiktet är
kanske får du viska
visa dig
i det du är redo
se
mina händer är blottade
visa dig
i din gryning
hör din urkälla ropande
svara dig

varför skiftar dessa så
det finnes de vilka ändrar sina ansikten

cameleonten skiftar färg allt efter det cameleonten befinner sig i

är det så
för att ansiktsbytarna att de skiftar så
av värn i skydd av sig själva
har så många hagelskyar passerat dem
så kan det vara

duken då
den lagda
denna duk döljer ej
denna duk
låt oss säga
framvisar uransiktet
linjerna

en slags dödsmask
fråga dig vad denna dödsmask är
ja
se höstens skapargärning
vintermarker
gnistra
rena

Inga kommentarer: