torsdag 15 augusti 2013

den 15 augusti 2013

vaknar med
spika fast mig på denna vägg
ja vi har alla våra kors
svarta kors att bära
vilka är skuggans bön
armarna möts i mitten


ibland är det kanske svårt veta
huruvida det skrivna är riktat eller allmänt

spika fast mig
kan detta ske
utan tillåtelse
är detta ett gällande skeende

spika fast mig i den vägg du utsett
i den vägg jag egentligen önskar vandra vidare från
du vill spika fast mig på denna vägg
jag är bra att ha där
på grund av de bilder du gjort av din tillvaro
i görandet av de bilderna har du glömt mina behov
glömt vem jag är
glömt att jag kanske djupt inne har ett hjärta
en dröm
du har frånsett mig

spika fast mig
ja
det kan ske i det mitt hjärta ser det du vandrat i
medvarandet
medlevandet
vaknar gällande i mig
spika fast mig
ja
det kan ske
genom att jag ej förmår avvisa

är detta att utnyttja
ja
i och med att du är klart medveten i
hur jag fungerar

så vackra kan endast
dessa toner gälla
vad är detta gälla
du sköna vilken skrider
in i ängarnas klara friskhet
detta gälla är giltigt är verkligt
är
är
detta gälla är icke grälla
är icke skälla
är icke den bjällra
skälla klocka
av tenn
av vad
vilken vägledaren bär
hon vilken leder flocken till stråkens  högsta
timotej med klöverdoft

for vi bort från skällan
vilken är klockan vilken smeden göt hamrade med mjuka slag
hammarslag ur mässingens guldglans
det är icke heller
förlorade du dig
detta gälla är icke heller hundarna vilka skäller
ej heller hjortarnas skällande i skogsgläntan

stigarna spåren är lagda flätor
lagda i mjuka linjer ut med bergens kindgropar
eller är de slingrande ormar
det är icke heller
förlorade du dig
är icke heller den ilsknes stämma
så vad är detta gälla
är det gälarna
är det hälarna
vad är detta gälla
är det gälarna med vilka fiskarna andas
vad är detta gälla
kanske kippa efter luft

detta gälla gäller
då andan är truten
påminner dig omm
avtalets grund
är det ord
du gav dig
i löfte i den stund du du lyfte slöjan av vägen

så vackert kan endast dessa toner ljuda
ty dessa toner är tystnadens högtidliga lov
tager du
ja
jag tager denna
till att älska i nöd och i lust

lust är icke inspiration
inspiration är icke lust

förlorade du dig

i denna tystnad kan dessa mötas vilka
icke har begärelse till överröstan av
medvarande
vilka är medvetna i delens helhet
helhetens del
däri kan de mötas vilka har vävarfolkens handgåvor
de vilka sprider livet
ringarna
ljudringarna i densitetens kvävda tyngd

spika fast mig
spika fast dig
går icke i en sådan seendehörande tystnad

ibland är det svårt att se det skrivnas hemhörighet
se att det vilket här står är tvenne fysiska personer

skampåle
vem slår ned pålen
så djupt i marken
varur
kvider
markens nedslagsplats

är skampålen ditt hjärtas rop
är skampålen den medlevande
vilken slår ned till hjärtas rop till fördel för sig själv
i
slår ned ditt hjärtas rop i takt med sin
egenförverkligan

skam pålen
och är detta en medlevande medvarande
eller en avledande
en ickelyssnande

det fanns skampålar vari händer låstes fast
ser du hålen
dina händer äro utan medvarande
folken kastade ruttna frukter på
den vilken låstes fast

vad är dessa bilder
skampålens tomma hål
låsta kedjor
ruttna frukter bär
avskräde

vad säger den bilden

jag säger

lyssna till ditt hjärta

Inga kommentarer: