torsdag 22 augusti 2013

den 21 augusti 2013

skåda
denna skymning
skåda denna höst
vilken ännu ej är höstkommen

vilken är
ännu
sensommar

skåda nätternas rena klarhet
skåda
skåda dagarnas
mognad

skåda detta ljus

mjukgrå sammetshänder rör vid
smeker träden
mjukgrå sammetshänder
molnlätta
breder ut sig runt träds violetta stammar

skåda denna luft
vilken skimrar violett
detta violetta med en aning purpur i sig

skåda nattens stjärnor
huru de gråter
huru de släpper tårar
droppar
frön

se
skåda hur dessa droppar
är skymningsdaggens  gryningsdagg
skåda hur dessa droppar med exakthet vet
vari de landar
hur de kurar sig samman
kryper in i jordmån
ur månmån
se hur de breder ut rotter

rötterna är rännilar
flätas samman
däri möta de varandra

skåda hur dessa droppar är korn
är frön
vilka innehåller allt det du drömt
det du lever
skåda huru de spirar
huru de växa

så är vinstockarna
i markerna

och hon sade
det var en gång det är en gång

markerna låg nakna
droppar föll in i dessa marker
i jorden den fuktmogna
dropparna landade i de händer dit dessa hörde
grodde
spirade

folken såg den gamle med det långa vita skägget
eller bar mannen moln
vem var mannen
vem är mannen

han beskär han lyfter
han stödjer
han vandrar med staven i hand
hör
rankor växa
dofterna sänder hans ögon vida

det har funnits stunder
vari jag önskat
tingen skall försvinna
tingen
gåvor jag givits
jag talar icke om skriftandet
ej det
den jag är
jag talar om ting
saker
föremål utanför mig
jag har önskat dem vandra vidare
ty de har smärtat mig
de obesvarade avskeden ligger inbäddade i dem

magnolia
kärleksträd
så många gånger har jag önskat se dig vissnad
vandra bort
det har gjort ont att se dig
se händerna vilka planterade dig
i din stam
i bladen
jag vet att jag ej skall önska vissnad
du vissnade ej
du stannade
gåvor
har stannat
ej lyssnat till min önskan

de
samt magnolian minner mig
om de händer vilka gav
i kärlek

jag suckar
så varför
sitter jag här
allena

det gör ont
jag skulle vilja veta

magnolian viskar

se mina nakna fingrar
se stammen
se rötterna

se
den jag är
den du är
se
vi ser ej alltid det vilket är bortanför den nuvarande nästippen
skeenden är vidare än nästippar

kanske näsryggen är backen
kälkbacken varefter
skeenden åker kana ned
lasset av samlat tippar

korna
fröna
spirar i jordmånshänder

en lätt susning far genom mig

en man tippar en kärra med mulljord
svart är denna mylla
jorddoftande skönhet
han smeker myllan tunt en rot

så är det
och roten är ett träd
trädet är en krona

trädet är tyst
i denna stund tyst
ty du skall höra bladens
mottagande av
stiftets raspande
bläckskönhet
sepia
indigo
vitt



är milt runt ögonen
är en skimrande hand
höstkokongs sonat vilken
lindas runt

detta ljus är icke starkt
ändå så starkt i sin mildhet
värnarhand

detta violetta
är icke vårens violljus

violernas drömordsdroppar
vilka är spirande runt stenars bårder
rötter
fötter

skåda detta violetts

mjukgrå sammetshänder
molnlätta
breder ut sig
runt träds violetta stammar

ja
luften är violett
purpur

det vandrar en kvinna
vid stranden

strandkvinnan

hon bär sandfärgade kjolar
eller är de av hjort
gjort skinn
strandkvinnan sjunker ned
är ett med sanden
oftast sitter hon med blicken in i havet

och vassen susar mjukt

ekan
ekon
vaggar vind

havet sköljer sanden
hennes händer äro utslagna skålar
bladen är regnbågstoner

varsamt lägger hon regnbågslotusar i havet
segla
lågor
segla

hon följer färden
ler vid ögonmötet med stenen långt därute
stenen runt vilken vattnet lindar sig
hon ler ty så länge såg hon detta vara
en sjöorm
en sjödrake

så syntes en tärna landa

kanske är det en val
kanske är det en flodhäst
en noshörning
och hon sade
det var en gång det är en gång

kvinnan
lyssnar till havet
friden är kommen
infinner sig här

mannen ser henne
mannen står på höjden av backen
blickar in i havet
så gärna vill han

hon är nu mer än någonsin inlindad i sin kokong
sin sina sinande
hur skall han givas tråden
till nystanet

säg mig trädgårdsmoder
hur kan dessa rankor växa så lindandes
vindlandes
slingrandes
ur rotstockens barkliknande fibrer
barken är livets trådar
livets trådar höljer stammens mening
den kan du ej veta i denna stund
kanske näri havet vänder sina blad

hur kan dessa rankor
med händer
stora gröna blad
flikiga en aning sträva
vindburna händer grävarhänder
näthänder
är o sträva
ty dessa händer strävar lyssnande in i liv

dessa rankor bär vita oansenliga blommor
vilka blir
vilka stiger in i klasar
fingerbladsbärare bär ofta klasar
rönn
rönnens bär
klasar
vindruvsklasar
med blå små vindruvor
med en anings rött inom
hur kan dessa
hur kan de
utan knackning
växa in i väggen

du ler trädgårdsmoder
säg vad innehåller ditt leende

och hon sade
det var en gång det är en gång

du frågar
och bilder
lindar virvlar
slingrar
mer rinner i dina tankelabyrinter

se floden vilken mynnar in i blanka sjön
i den blanka sjön
vet du att i djupen finnes de
ytan krusas
du minns
de viskar

ser du ormarna slingra sig
rulla sig samman

ser du degen jäsa
knåda
knåda
ringla
kringla
rulla
rulla bulle
elden stiger
grädda
grädda
kanelbullar med vanilj
dofter stiger

ser du den blanka sjön
eller är du bländad

blank är sjön
med trädgrensbryggor
vilka bjuder barnen trampolinmöten
vilka bjuder barnen övande
se
först hoppar barnen i
hoppar
i
vattnet plaskar
droppar stiger
lindar kokongbärarmar runt
droppar stiger faller
gror
spirar

barnen hoppar i vattnet glittrar
plaskar upp runt barnen
vattnet liknar en liljekalk
eller en änglatrumpet
kanske bjuder denna trumpet glittertoner

först hooppar barnen
där efter allt medan barnen  växer
dyker barnen i

visst är denna bilden visdom

först hoppar barnen ysterleende
ysterlekandes i
med fötterna före
jordning i hav
så dyker barnen med huvudet före
tankeåldern är kommen
och detta är tankejordning i hav

nu for vi iväg ler trädgårdsmodern
vindruvsrankor
kanske växer så
utan knackning
ty de öppnar väggen
näri de skönjer
detta behov

och visst kan barnen vid floden
vara klasar
och visst lindar de slingrar de

vattnet runt barnen liknar en liljekalk

vrem lyfter snäckan
trumpeten till munnen
varur strömmar tonerna

och hon sade
det var en gång
det är en gång

vilken leder till floden
vilken mynnar i den blanka sjön


så 

Inga kommentarer: