fredag 2 maj 2014

den 2 maj 2014

smygsömmen är den smygande gången löser knuten ur trasselhärvor.

och när havets sång stillades för en stund
i tystnad talade hon
visst kan jag mana alla ord
alla berättelser
hjordarna in i roman
varför skall jag så fängsla dem alla i fållor
jag manar er i ro in i betesmarker
roman, romaner är ofta tunga i hand. möt mina övärldar vävandes i varandra.
hon sade; jag ser en kvinna sitta på en klippa, i en klippas hand. hon sömmar av havet, av detta vatten ett täcke, ett lapptäcke. färgerna skimrar i blåt i turkos i gröna nyanser med stråk av guldtrådar av silvertrådar av pärlor.
när täcket är färdigt ser jag sköldpaddsmor glida in i havet. ser jag henne nå stranden. ser jag hur hon med fötterna labbarna paddlarna skapar blomstergirlander. hon gräver i sanden lägger sina ägg.
så värmer solen så svalkar månen.
allt medans sköldpaddsmor svävar i havet
hon viskar
så är täcket sömmat
så är världarnas världar
i ena stunden flytande i andra stunden fast.
hur skall vi annars kunna veta världarnas världar
så sömmar jag så bär jag så öppnas skalen så bär sanden dessas längtan in i hav


ja romaner kan vara tunga i hand.

Inga kommentarer: