måndag 26 maj 2014

den 25 maj 2014

Det landet steg upp ur havet
Hon bar det i sina moderliga kupade händer
Hon blåste lätt
Som vore det dun
Hon lade det hon höll
Så varsamt som vore det ett ägg

Till viss del var detta ett ägg ett dun
det är helt beroende av
Vems ögon vilka följer berättelsen

Och kanske ögonen är dina kanske är de mina
Det är ögon

Ur detta öga
Steg detta land
Och sträckte sig sömndrucket
Lite snubblande
Så där innan det stigit helt in  kroppen
Gäspade stort
Gnuggade sig ögonen
Såg sig yrvaket omkring
Oh
Oh
Detta är oändligvackert
Det hon bar var kanske detta land
Det landet låg invid vatten
Vatten vilket porlade sorlade
Glittrade följde molnens färgrörelser
Kanske var det
Hon lyfter blicken
Ljudlöst kallar hon in fåglar
Vilka kommer vilka lyssnar in hennes bön så vänder fåglarna
Återkommer strax med
Frön
Frön vilka nu nedlägges i det landets vård

Vattnet porlade vindar vandrade

Pilar växer vid stranden
Folken står och ser ut över vattnet
Så fint det vore
Så fint att vandra över vattnet
Du har många strömmar vatten porlande sorlande
Hur skall vi komma över dig utan att föras med av strömmarna
Bygg en bro
Viskade vattnet
En bro, vad är en bro
Och vattnet porlade
Dis dimma vattenrök steg upp
Lade sig som, som en bro

Det är en bro
Är det en bro
Hur kan den läggas över

Pilarna susade
Vinden susade
Vattnet porlade
Ur en av äldrestenarna vilken låg
Ligger i vattnet
Stiger en bromakare
Han visar
Så lägger ni en bro

Och bromakaren undervisade dem med händer
De vandrade till pilarna de skänkte träd
Trä , lindar med vida stammar skänkte trä
Så kom det sig att en bro lades över detta vatten

I tacksamhet hälsade de bron
Och bromakaren steg åter in i stenen
Ropa när ni så behöver
Ropa
Skrik inte
Min hörsel är sensibel
Folken tackar bromakaren för bromakarens närvaro

Folken vandrade
Årsringar vandrade
Folken vandrade
Hur bron blev till glömdes

Vattnet glömde ej
Stenarna glömde ej
Pilarna, lindarna glömde ej
Och det fanns folk
Finns folk vilka ej glömmer

Vilka ser helvaroväven

Och vattnet porlar sorlar
Fiskar hoppar i lustiga piruetter

Gräsen susar
Pilarna doppar fingrar grenar kvistar i vattnet
Som, som spelade de violin
Och stenarna, stenarna är blanka skimrande
Änder sjöfåglar besöker detta land
Det är ett vackert land

Där det var väver med det är det är väver med det var
Och alla är de i ständigt kommande

Det landet steg upp ur havet
Hon bar det i sina moderliga kupade händer
Hon blåste lätt
Som vore det dun
Hon lade det hon höll
Så varsamt som vore det ett ägg

Till viss del var detta ett ägg ett dun
det är helt beroende av
Vems ögon vilka följer berättelsen

Och kanske ögonen är dina kanske är de mina
Det är ögon

Ur detta öga
Steg detta land

Vet du
Idag när jag vandrade, kom det. Mötte jag en ballong. Ballongen svävade röd och kanske i skuggdyningar blå. Sakta djupt violett. Det blir ju lätt så då vi möts, blå samt röd, röd samt blå. Nåväl, ballongen stannade och utbrast; hej, jag är en ballong. Vem blåste mig, vem förde mig.
Vad kunde jag göra, ofta är det inte jag möter talande ballonger, jag lyssnade.
Huden min, sa ballongen leende, kom av en soppa utan dess like, kautschuk hette den visst, det är väl ett vackert namn på en soppa och så solnedgångstoner förstås, det röda.
Komponenter av alla de slag lever minsann i mig. Slag, jag menar material och soppa är väl ett märkligt uttryck.
Jag minns trädet, ett träd. Först såg jag gossar klättra uppför stammar, kokos, såg dem klyva bollar, hårda bollar och håriga. Insidan var alldeles vit och de drack vit saft, de blev ju törstiga av allt klättrande. Ballongen slöt stämman i handen en stund eller tog sig en paus. De där halvorna av bollen, vad sade du nötter, aha. Jo de sattes fast vid det där trädet jag talade om. Gummi, kautschuk och saften den droppade, det där jag kallade soppa. Det är en lång historia det där. Saften och fram till ballong utan luft.
Den vilken blåste mig var en moder, den vilken höll mig var ett barn. De är fortfarande en moder samt ett barn.
Till barnet blåste modern mig, en tråd höll luften inom mig och så härligt det var, är att stiga och barnet sprang med. Barnet kände min flygarglädje så barnet släppte mig fri, så vinkade jag hejdå med tråden med snöret, vinden kom och så hamnade jag här, vinden blåste mig hit. Hit till dig, du är tämligen sällsynt sällsam som hör mig tala, är det vanligt, nej det är det nog inte. Ballongen hämtade lite luft i alla porlandeordens strömmar. Till dig önskar jag berätta. Det var, det var allt detta, det var gjorde mig flygfärdig redo, det bär jag inom mig min barndomsväxt ungdomsväxt. Det bär jag inom mig i lagom mängd. Här sitter jag och talar med dig och snart kommer vinden igen

Det du vackra ballong förtäljer mig, för mig till det jag lever med, hur vi bär detta var, det var inom oss och just det du säger; i lagom mängd eller dos kanske.
Det lever en fågel, flera fåglar, många fåglar flerfalds mångfaldsfåglar i träden här.
Ballongen ser sig om, här också.
Ja här också.

Fåglarna sjunger och speciellt en fågel svävar runt, runt med toner så fyllda med glädje. Det är som, som om fågeln är en isprinsessa vilken glider fram samt gör piruetter. Eller.
En fågel kvittrar.
Sången är kanske; jag ser en violinist ser tonen i ständig rörelse
med lätthet svävar tonen
fågeln släpper sam flyger vidare i tongivan
det är ju just det du här förskrivit förtalt mig
Det är också att släppa det var samt ingå i det är till det var och så vidare.
Det är vackra bilder att leva med.

Det är det sade ballongen och somnade i mitt knä av trötthet.
Det ballongen mumlade innan den steg in i sömnskogens svalka var
Jag har en släkting, såpbubblan. Såpbubblan skulle du
Skall du möta

Vi är minsann släkt

Så slumrade ballongen
Och jag bäddade in den i molndunstäcken.


Inga kommentarer: