söndag 4 maj 2014

den 4 maj 2014


i natten ser jag fiskaren
denne fiskare kastar ej nät in i jordehavets vatten
detta är ett himmelsnät

det talas om nät
fiskenät
nät vilka kastas i fiskegärning för att fånga fiskar
det finns nät vilka kastas för att fånga djur

så finns det nät i ögonen

det gemensamma för näten är att dessa är redskap, menade så
näten håller samman
näten tar emot samt ger
så är meningen

kastar du ett fiskenät så måste nätet dras samman för att fiskarna skall följa med
vad ser du i denna natt

jag ser fiskaren
han kastar nätet upp
nätet ligger under molnen vilka seglar ovanför
hur annat kan jag beskriva detta

och molnen är drömmar
samtidigt ser jag miljoner av droppar
det luft vatten anding består av och det är som att dessa droppar är fiskarna i havet.
jag ser fiskaren kasta ut ett himmelsnät
och detta skulle kunna vara vackert

hon ser honom kasta ut nät
under molnen

de stora valarna
svävar


hon viskar
du kastar nät

under dina drömmar

orkar ej leva dem


och mannen kan lika gärna vara en kvinna
ty så gör dessa vilka rädslan styr



i natten vandrade jag i skogars mjuka mossa
såg en vandrare


och jag drömde stigar jag aldrig drömt


drömde om
aldrig vandrade stigar

därför att
jag önskade vandra de

vita bladens skönhet


och jag önskar människor inte yttrade ord de ej avser ske
att de ej yttrar ord i blindo

och jag önskar att män inte närmar sig kvinnor
innan männen är mognade
i sin frukt

ty de kvinnor vilka vandrat de ensamma stigarna
vissnar i sin doft de skänker


jag såg i natten en man vilken kastade sina nät

ej i
upp under molnen


höll dropparna samlade
och molnen seglade


det var en man vilken ej orkade leva sina drömmar
han höll dem i nätet


himlarna bär grå mantlar allt är i de stunderna vilomattat. marken slumrar så kan det synas. ser du närmre kisar allt vida, vida. humlor brummar, bin en tonart högre svävar. blommor hälsar dem alla. myrorna kryper an aning långsammare. så är det med denna slummer. grå himlars mantlar saktar det rusande.
så särar molnen grå sina mantlar, solstrimma sträcker sig.
ädelstensmöten
säg mig vad är det så frågar droppen i fingerbladet. fingerbladet, lupinbladet.
den gamla kvinnan stannar vid bladet i full beundran. fylld av beundran. hon lutar huvudet så där lite på sned så sägs det.
jo vackra droppe, det är just sådana här möten.
här vandrade jag modlös.
varför det undrar droppen
den gamla ler ännu en aning tröttmatt
det blir så ibland, det hör till
här vandrade jag modlös och möter dig i detta blads hand
allt kändes så tungt. kroppen var värkande. värkande och stel,
varför det undrade droppen
det blir så ibland det hör till livets gång
hon ler
verkande därav stel. nåväl, så möter du vackra droppe mig med din glittrande skönhet. det är
ädelstensmöte
nu riktigt blixtrar droppen
är jag
är det så
så är det viskar den gamla ömt
den gamla är tyst, inväntande tyst
droppen i bladets hand når hennes ögon
vet du
då är du mitt
ädelstensmöte
för vi talar med varandra. du hör mig, du ser mig.
visst gör jag det säger den gamla. allt har stämmor
stämmare stämmor stämma
vad är det
du log runt värkande hur kan det stämma in i verkande
den gamla funderar
helt tömd är hon
droppen ser moln segla stilla i hennes ögon
sommarmoln
jo ser du
när jag kom hit till dig var värken en pina
det vackra var att jag i vårt möte
samtidigt uppmärksammade värken
steg in i värken
steg in i värkens verkan och stämde strängarna
så kan det stämma

ord är konstiga ibland så tycker jag sade droppen
orden är ibland
jag
droppar
glittrande
lekande
sjunker in
stiger

droppen och den gamla är tysta tillsammans

så är det
så är det

nu har jag stämt vårt instrument kära droppe
låt oss ta en svängom i det nyvakna gräset

varsamt tog den gamla droppen i hand
trädde dansen an
och har dansen ej slutat så dansar de än

Inga kommentarer: