torsdag 29 maj 2014

den 29 maj 2014


Så är det med vinden, så är det med talet, så är det med andningen.
Tanken tänker talet. Den tanken vilken friskapar eller den tanke vilken påbudsskapar. Säg, kan påbud skapa.
Påbud kan skapa när tanken vilar i vaggan av urkällans påbud.  De påbuden är icke växtpressar ej heller herbarium. Visst kan det vara vackert med pressade växter, i dem kan du skåda hudens skörhet, livets skörhet. Pergament är vackra sepiaark. Den pressade själen kvider ofta. Den pressade själen har uppmärksammat de påbud vilka verkligen ställer sig med stöveln på, påbud vilka bär kvävarstövlar. Själen upplever sig vara levande begravd samt ripas av panik. Så är den negativa bilden av detta. Påbud skapade i skörhet så kallade vita påbud kanske är det lindade barnet. Minns att de ej lindade barnet in i fångenskap de bar ofta barnen i en kont eller i tyg nära intill kroppen. Barnet skrämdes därigenom ej av egenrörelsen, reflexerna. Reflexerna vilka barnet i sin spädhet ej tillerkände komna från sin egen kropp. Hur skulle barnet kunna tillerkänna dem hörandes till sin kropp. Barnet upplever sig ej vara en del. Därför blir dessa reflexer häftigt påkomna, kanske barnet upplever eller känner dem vara anfall.
Barnet har ej termer vilka beskriver dessa påkomna rörelser, dessa rörelser vilka slutligen till syvende och sist hjälper barnet känna delen i helheten.

Du frågar huru vinden är en vindvagga,
Moln i vindvaggans hand.
Kom. Vagga mina sinnen.
Vik varsamt upp det vikta bladet.
Minn mig mitt minns.
Kupa dina händer runt min panna.
Kyss mina ögon rena.

Så ser du molnen
Tanken tänker.
Hur kan vinden vara en vagga.
Molnen säras lätt. Vinden flätar med ens fingrar samman. Är .
Just en vindvagga.
Molnen. Molnfruarna sträcker händer. Lyfter dig in i vaggan.
Vaggan är fäst i hasselns vidkrona.
Dina minnen vattnade dess rot.
Dina minnen reste dess stam.
Detta är ditt viljeträd. Bladen i vårgryning.
Vårens gryning. Vikes sakta upp i ljusberörelse. I värmeberörelse.
Så. Är dina minnen synliggjorda.
Frukterna är. Ädelstenar. Kastade in i vindens händer.
Kastade i kärlek. Ej bort.

Så lyssna till stenfåglarna vilka lyfter ur kronan. Landade i markhägn.
Dessa minns det du viskar. Minn mig mitt minns.
Och jag är en vindmoder. Vind. Vindvagga.

Moln är du i vindvaggans älskande hand.

Inga kommentarer: