lördag 31 maj 2014

den 31 maj 2014



Kan vatten verkligen 
klättra
floden verkligen 
rinna 
uppför

Varför säger du så
I den enkla anledningen
mångfaldsmeningen 
av allts stigande 
ur fallande


Att kullkasta planer är ibland av godo 
ty tanken kan vara tämligen enkelriktad 
näri tillstånden krymper


Hon fäller ut vingarna
pärlvingarna
Eller 
är hon en katt
en berguv

Vakar med natten det gör hon
Skänker månskugga 
in över sollapande 
kattfötter

Spinner

vad spinner du ängstös 
med förklädet d
et vida

Med fickor fyllda med moln


Är jag en tös är jag vad är jag

Jag är spindeln 
vilar vid 
trädets 
rothav

Vågor

Dyningar hör jag snudda vid stranden av kronor

Kronor av hjärtblad
näckrosor röda 
i skogssjö

skogsgräset höljer
Skogsgräs 
trädgräs 

grästräd

Du leker med ord

Är orden bollar med vilka du jonglerar
Är orden nystan av trådarna du spann

Hon 

med de vida vingarna
Med ögon vilka ser genom

Lyfter 
mörkrets slöja
Harklar stämman mjuk ur
Lyssnandetystnat


Ser du gryningsfolken nalkas
De följer flodens stigande lopp
Ljusfloden vilken sveper
Uppför bergets 
bara ryggås

Inga kommentarer: