fredag 30 maj 2014

den 30 maj 2014


jag ser den stora fågeln sväva
är du en fågel är du en vind är du moln
är du
är du
tanken befriad ur bojor
befriad ur hölster av hud av senor av ben
den bön du är, är märgen ur ben
bönen är den ödmjuka stämman
ur hjärtats urkälla

är du moln vind fågel

det jag ser landar
lägger vingar runt mig

se
jag är
allt det du ser det du ej ser

fågel bär skrud av vindar av moln
så är jag det tanken är

så är jag hon vilken landade i floden
floden vilken rann uppför berget
så är jag den sjö berget har i sin skål
siarsjö
stjärnsjö
den sjö du drömmer lotusbladen in i

låt oss sitta ned
vi har ting att svara till innan natten anländer

hon lyfter ett nystan ur luften
ett nystan helt runt i silver
av silvergarn

hon är nu kvinnan vilken stickar klädnaden till natten
och kanske tror de vilka vandrar i bergsgläntan att det är regn
regn vilket faller näri stickorna klingar

hon lyfter blicken
skänker i mig pärlor

natten bad oss sömma dem runt fållen
fållen ej fållan
så skall vi skrudas i stjärnmoln
ej av vilsekomna
i drömmen av svarande

dröms hemkomst

Inga kommentarer: