söndag 10 augusti 2014

den 10 augusti 2014


vem eller vad
vem skriver språkens tonarter
skriver språkens uttryck
går det att egentligen skriva uttryck
är dessa ej att likna vid rörelsen

vem eller vad
skriver språkens uttryck
går det att skriva uttryck
är uttryck samma
att likna vid uttalanden
är utryck lika med uttalanden
är ett sandkorn plus ett sandkorn två eller en hög
är uttrycken endelar
och är uttalanden en hög av egentligen luftströmmar vilka komprimerats
till
luftpärlor

är språk färgade eller ofärgade

ofärgad gas
är gas ofärgad

vad behövs för att du skall se andedräktens uttal
ett visst mått av färg kanske kan ske
ett visst mått av färg
det är ej påtryck
litografier kan vara vackra
det är ett tryck vilket kommer ur en press
är pressen tvång
och är tryckvalsarna valser
valsarna
danser
eller det sägs ju
dra en vals
det vill säga använda en lugn

varför skriver jag detta
kanske just för påvisandet av uttryckens uttalanden
uttalande verkan
språkbruk är en vacker odlingskonst
för sädens befrämjande eller växande kanske du inom
citationstecken måste ha samtal, allvarliga samtal med ogräsen
be ogräsen flytta eller rensa heter det visst
det märkliga är att det heter flyghavre
kan havre verkligen flyga
har havren en plan

och varför skriver jag detta
därför att jag har märkt att genom ordlekar
öppnar jag min ordförståelse i vidare benmärkelse
jag rensar ogräs ur vokabulär
skapar genom leken
frirum
eller friandning

öppnar dörrar
språkdörrar

sveper ut med såhanden

ur hjärtat

Inga kommentarer: