lördag 9 augusti 2014

den 9 augusti 2014

ser du knappnålen
denna nål är en bra bild av livet
det så kallade huvudet står i himlarna
spetsen står i jordarna
knappnålen har en enande verkan
när du
brukar den till dess samt ditt bästa

*


det mesta har en illusorisk gräns
det finns nycklar att låsa upp gränserna
det mesta är egenbegränsningar


*


kanske var det molen de såg när de talade kärlekens vingar
säker är jag på att det ej var brådskan
ej hasten

molnen har en vacker förmåga
ja, flera
en heter
stilla rörelse även när stormar härjar



Att göra sitt bästa
Innebär ju egentligen inte att  du ej gör ditt yttersta
Ser denna mening
Och
Ser
Jag gör det mitt hjärta viskar
Det är det bästa för allt samt för mig

Detta att göra sitt bästa, kanske ofta ses som att ej använda sin fyllda kapacitet
Det jag ser är att vara ett helt
Totalt redskap

Äga har kommit att bli viktigt
Äga
Ägd
Äger rätt till

Ägd
innehar

Hur kan du äga
Exempelvis vatten

Rymd oändliga rymd
Fyller nattens kar
Ett kar kan vara en tunna
Ett kar av drivet koppar
Driven koppar med mässingsintarsia
Ångan stiger ur varmkälla
Doftande stillhets örter
Bak slutna dörrar
Ögon
Skådar själen in i andens rymd
Stjärnhav viskar
Manar kallar
Vad rymmer dina händer
Rymd vilket mått
Vad kan dina händer rymma
Finns begränsningar av måttet
Måttet på hur mycket du rymmer
Rym
Rym
Händernas mina
Rym mina drömmar
Drömmars oändliga rymd

Rymd
Är du rymd
Förrymd
En förrymd fånge
Bar du
Bär du fångstkläder
Fängelsedräkt
Kläder
Bar du
Bär du bojor runt dina leder
Bar
Bär
Bar du
Satt du i hålan
Där gallren silade
In ljus
För högt upp för att du skulle kunna se ut
I hålan där fukten
Trängde
Kröp in genom väggar
Väggar av lagd
Murad sten
Skymtade du muralen
Från grottan där stenarna bröts
Bar muralerna nyckeln
Koden till låset
Låste bojorna upp
Lyfte ljuset dig
Ut genom gallren
Gavs du kläder
Av
Pärlemorjungfrurnas
Flinka varp
Varpa
Bumerang
Vem kastade
Vem flög
Sprang skytteln
Med budet om din frihet
Till skräddaren
Vilken sömmade styckena samman

Rymde du undan dig själv
Rymmer du undan
Eller
Håller dina händer din oändliga rymd


Inga kommentarer: