onsdag 20 augusti 2014

den 18 augusti 2014


askan lyfte de ur elden
saltet ur havet
oljan ur lunden
trenne oblater rör vid ansiktets frände

*

du vet väl att askan bär allt
en gång träd en gång berg en gång träd samt allt det
vilket sägs omkring

*

ord kan ej lindra den motsats handen utför

*

slå icke igen portarna
porten redan innan knackningen i berget ljuder
ur solblads silverblads källa
denna åder lever leder
till tempelgården
vari träden susar
stjärnornas blomsterdofter
själsdofter

vilka regnar ned
regnar ned samt spirar
spirar i skönhet

jag har andats
jag andas

av vatten är du kommen till vatten skall du åter bliva


jag har
andats in
och jag har
andats ut
andas
andats
och jag andas in alla drömmar
all ledsamhet
all längtan
all hopplöshet
jag lever med moll med dur
klanger skapade i oändlighet
komna ur källor
stigna upp ur brunnsbäddar

så har jag andats
så andas jag
och jag är sjön i havet
vattnet
vattnen i haven
av vatten är du kommen av vatten skall du åter komma av vatten skall du varda

ser du regnen falla
stjärnor falla
stiga
stiga
dimma
dis
vattenmoln
stiger faller
regn snö
droppar
stjärnor
faller
det fallande vattnar
det stigande vattnar

så är roten oändlighetens källa
därav helar jag dina tankars stormar
virvlande orkaner
där av
där i
jag har andats
jag andas
och där igenom väver jag det gångna
de komna stegen

slå icke igen portarna
porten redan innan knackningen i berget ljuder
ur solblads silverblads källa
denna åder lever leder
till tempelgården
vari träden susar
stjärnornas blomsterdofter
själsdofter

vilka regnar ned
regnar ned samt spirar
spirar i skönhet

jag har andats
jag andas

av vatten är du kommen till vatten skall du åter bliva


Inga kommentarer: