tisdag 26 augusti 2014

den 23 augusti 2014

det talade är inte alltid händernas språkgärning
tystnaden är iakttagelsens bladverksöppnande
*
du kan höra allt
i den stund du ber din egen stämma stilla
*

säg mig
varför bultar ditt hjärta i så osammanhängande rytm
varför skenar din puls så gräset skälver

trädens rötter söker mjukgreppa dina springande tag

varför flimrar ljusets böljor i dina ögon
varför kämpar origo
pupillen
så intensivt i krampaktig rörelse

låt mig leda dig in i pantomimens in övade rörelse
denna sakta rörelse
vilken frilägger varje ton
varje fördunklad strimma
låt mig med denna fjäder
detta dun
detta strå kittla ditt ansikte
kan du uppleva berörelsen av sakthet
låt mig
låt oss vara pantomimiker

och ser du molnens förvåning näri
solvingar lyfter dem ur tyngden
så många tankar tänker
ser du fåglar lyfta regnen ur marker
ser du brudens pärlbeströdda slöja
kunde jag så vara
en fjäril vilken svävar i dina ögon
ögons pelarsalar
skulle jag leda dig
till den blomma vilken svarar din huds uppenbarade stämma
och allt detta ber jag drömväverskan bära till dig

ser du fukten stiga
ser du molnen samlas
i skira skyar
vi skyr ej
våra skyar är slöjor vävda
i skirhet

hör du droppar falla
nå marken

hör du dessa droppar
öppnas med ett klick

en nyckel vrids om
ett klick

det finns folk vilka talar så
klickspråk

och visst är detta vackert

kanske är det därför ditt hjärta bultar
pulsen skenar
kanske skälver gräset i berörelse av din själs
rörelse

ja
låt oss skola vår pantomimiker
i
oss

ut

Inga kommentarer: