söndag 3 augusti 2014

den 3 augusti 2014

kan du se
verkligen se
in
i
en droppe
och se
verkligen se det droppen är
kan du detta då är du vaknad i livet

kan du se detta
ser du hur droppen överlämnar sitt väsen
utan att upphöra
sann förtrolighet är en vacker innebörd
så viskar blomman
så viskar
droppen

det finns egentligen bara en väg
den vägen är att ta emot färgerna samt leva färgerna

ser du färgerna
jag talar ej syntetiska färger
ser du det penslarna hämtar upp
färgerna är allt runt dig
färgerna bereds
enligt urgamla traditioner
färgerna är gåvor från samtliga riken runt dig
alla dessa riken vilka du är ett med
färgen ä
r icke ett utanförskap
färgen är ett innanförskap
färgen framstiger
i mötet med
ögats reflektion
ja, just reflektion
och denna tanke är gudomens ljus
vilken klart framträder i regn med sol

i den stund du här insteg gavs du meningen av egoist
genom att du utsteg i insteg blev du blev du delen i en helhet
däri behöver, finns behov av att vara egoist, sundegoist.
detta för att utröna det jag gärna benämner egosigill
det är synd att de flesta glömt helheten
har glömt sundegoisten
är icke den, den skolade viljan
är icke det förinnerligad förbundenhet
den skolade förståndskraften

egoist
detta ord har smutskastats
hette det ej
lär känna dig själv
barn i den så kallade trotsåldern gnuggar sig själva
mot eller emot allt och alla
just för att sakta uppleva sig vara del
barnet upplever sig ej vara en del
och det är just där egoisten träder in
just för att
barnet skall uppleva eller känna sin del
i helheten
barn är egentligen ej det människan ser vara egoister, det egoist vilket människan förfasar sig över
det kanske är bra att vara egoist
just för att ej överge sitt hjärtas röst

därmed ej sagt att utöva press på medvaranden
lyssna är ett vackert innebördsord
sensibla sinnen
skolade
är en vacker innebörd

egoistens verkningar kan ses överallt där hjärtat ej leder
härjningar kan ses
vilka är uttryck för själssmärtan
i övergivandet av egosigillet
vilket är ditt livs ursprung
din livsimpuls
imagination

lärandet består av prägling
detta är ej att slå mynt av
det är att likna vid urstigandet
stigandet ur drömmen in i förverkligandet
minns i detta att drömmen är verklighet
i detta sker präglingen
du stiger ur hägringen

vad är en hägring
vad är det ökenvandraren upplever
tror sig se
och varför uppkommer detta

vandraren törstar

du stiger ur hägringen
du blir så att säga del
delen har behov av att vara egoist för att höra sin egen hägring,
den egna hägringen. så det finns en sund egoist i varje väsen

och kanske är det så
att det svåraste är att ta emot

ändå är
både givandet samt mottagandet en och samma källa
det vill säga då avsikten
av
sikt
är ren

det är detta med stanna
stannar
hjärtat stannar aldrig
så skrev jag
samtidigt växte bilder

det är ej så att hjärtat lämnar, överger

hjärtat stannar aldrig är mer att se
se vad
kanske ängens alla strån
blommans alla blad
havets alla droppar
hjärtat låser ej fast sitt väsen
bärarväsen
fråga dig
vem bär vem
är det en pendelrörelse i lyssnande

hjärtat har en förmåga att förflytta sig
detta förflytta kanske kan liknas vid morgonronnan
gryningsdimman
skimrande hav
skimmer
glimmer

timret rullar i forsen

hjärtat stannar aldrig och
ändå stannar hjärtat
förbliver vid din häll

hjärtat har en ståndpunkt
en levande ståndpunkt

hjärtat är delarna samt
i helhet

så finns det detta med stanna
i bemärkelsen av att du kanske springer och stannar
du kanske bara helt enkelt stannar och står still
sufflen stannar
öppnar du luckan hårt eller snabbt
sjunker den samman

stanna kan också vara stagnation
eller kramp

det är till viss del
den låsta ståndpunkten

det svåraste kanske är att ta emot


Inga kommentarer: