onsdag 20 augusti 2014

den 15 augusti 2014


väntan är ej ett slutet blad
kanske mer ett tålamodsövande

*

en droppe andas allhavets sånger
inte en enda ton är förlorad

*

bida är insteget till tima
tima är en klang från källorna i körsbärsdalen
en geisha håller en silverklocka
smäcker mjukt i kuddarnas alltidvar
tumme
pekfinger
kysser varandra
i svarston

*


molnen öppnar händerna
öppnar de slutna kärlen
varvid vassen följer havets rörelser
ekon sjunger
ekan sjunger
dessa färder har jag vandrat
genom skogar
genom berg
genom moln
och båtmakaren lyssnade till färdens stämma
jag bar
vi fördes
snuddade
landade i stränder
i strandhänder
nu viskar molnen
öppna dig
öppna dig för möten
möten av alla slag

många slag har du burit
dina axlar är sjunkna
ryggen krökt

en rörelse fångar ekans blick
fångar utan att hålla fast

en iller skuttar i strandkanten
simmar
glittrar
ler

ekan ler
du vrider dig i spiral
så ser det ut
glädjespiral

illern glittrar vattenstänk
axlar
rorkultar
årtullar
ryggen skrovet
färder av alla de slag
och alla leder till stränder

och havet andas vitt
ty sanden är vit
och molnen är vita
och havet andas grönt
ty träden skänkte pollen i regnets skyar
nu stegrar molnhästar sig
in i bilder av klättrande molnberg
hon
kvinnan
ror
en röst förtalte henne
vita näckrosor

de vita näckrosornas
hemvist

så har ni manat mig
så har ni kallat mig

att svara
vinden


med ögon
vita


tvagade i eldhav


och jag hör honom


han
med silhuettpenslar


skriva
caligrafi

med de ord
jag kan andas


inse

Inga kommentarer: