måndag 4 augusti 2014

den 4 augusti 2014


lermakaren kupar händer med lov
in i leran
leran den röda

lermakaren
visst ilar tanken kvickt
med
ens
frågan är
är makaren leende

lermakaren
visst ler han
visst lyfter han händerna i vördnad
fyllda med lera röd
lägger han i skålen
den vita skålen med anings blå rosor
sommarhimlarsrosor
varsamt droppar han
soldroppar
honungsdroppar in i leran
leran den röda

en fjäril landar
vingarna darrar en aning
i det fjärilen lapar sol

säg
vad skall du göra
med leran den röda

lermakaren rör
rör i lugn
rör
rör
leran är honungsdoftande

jo
jag skall måla
en kvinnas drömmar
låta blad ur trädet
med silver med guldblad
dofta ögonblad
in i trädet
jag här målar
i lera röd
med honungsblomster
så skall jag be drömmakerskan bära bilden till henne
hon vilken drömmer

och ser du
här sitter en man
han formar skålar till hennes färger
dem färgerna vilka klarnar i hennes
morgonrodnad

i den skuggan är bergsgetter
i den stund skuggorna klättrar uppför berget
skälver en aning
samt lyfter in i vinden

gör jag
när jag flyger
ler en fjäril

i en lermakares hand

Inga kommentarer: