tisdag 17 december 2013

den 17 december 2013

överförtydligande är att se den medvarande inneha
mindre förstående
se detta ord
över
för
tydligande

sätter jag samman över samt för blir det överför
jag överför mina åsikter ty jag vet bättre

det kan även vara jag stiger över mig själv för att bli tydlig
det vill säga
jag släpper mina personliga värderingar
för att bilden skall stiga fram klar

så har vi det negativa
jag stiger över den medvarande

i skrivandets stund ser jag även
över för tydlig ande
och det skeer då jag stiger över mig själv
det vill säga tvagar mina personliga åsikter
in i universums urkälla

överförtydligande
mindre för stående
det jag ser är att den medvarande ej lärt sig gå

det
kanske den vilken överförtydligar skall se

det går ej att forcera ett barn vilket lär sig gå
det barn vilket ännu ej lärt sig gå
är ej mindre förstående

har inte behov av överförtydligande

tankedomstolen
dömer dig härmed till avrättning medelst syra

klubban ljuder anslagets djup

kärlet med syra
späns ovanför dig
en droppe per uns
per dag

de längtar
hör hur de ylar i natten
vi ylar i natten
sveper våra vida silverblå mantlar
hör vindspelen svara
hör luftens djupa svar
vi längtar
därav ylar vi
vi längtar till att breda ut våra händer
våra
dessa våra mantlar
in över sjöarnas vilobäddar

vi ber regnfolken skrida in i de stilla lägrens vakarföljen
ja
vi ber dem vaka med floderna
bäckarna i sunnans händer
ty dessa floder
längtar till renandeströmmar ur issjöarnas
smältandesvar
och stjärnorna
himlaväverskorna vilka vävt väven
väven de vita bär med sig
stjärnväven
kristallväven
manar oss
ja
vi vakar med denna väv
vi viskar
smält ej
smält ej än

och väven
väven den gnistrar
och de vita inväntar tonens svar

hör huru de ylar i natten

vi ylar i natten
sveper böljande vida silverblå mantlar
hör
sjöarna råma
isarna
isfolken analkas ur vind
skingras
molnen av dagg skimras
och skymningen stiger in i gryningens händer
gnistrande klar
andas fjällens gemensamma stämma
gnistrande klara ljuder de väna fjällbjörkarnas stämmor
hör hur vallaremannen öppnar sin stämma
hör vallarekvinnan röra vid trummans hud

hör hur jordens hjärta andas


de breder stjärntäcket över mossans mjuka kullar

Inga kommentarer: