söndag 29 december 2013

den 29 december 2013


mina handlinjer är rena
jag tvagade dem i sandelden


jag är en ilande tanke
sjönk in i havet
sjönk in i sanden
omfamnades
infattades
av fjärilsvingar
musslan
lyssnade
in i havets allrörelser
själens danser
jag är en ilande tanke
fastnade i klädnaden
föll ur in i jorden
jag är ett
frö
jag ler i solen
släpper vita dun
godfrö
busfrö
såfrö
ärfrö
i floden med uppbundna kjolar
stiger tvätterskor
bykfaten ångar
stenar ler
glitterfärder
jag fastande i fållen
lossnade
steg upp till ytan
så gör det sjunkna det drunknade
jag var en ilande tanke
sjönk sakta in
jag är en skattkista
mitt namn är
hjärta

ur tankens universella
blev en tänkartanke
andetanken blev ett bundet ord
eller bunden av ord
en filosoftanke
släpp dem fria
lyssna i tomheten

se
bubblor stiga upp

vinden i det högra
i östanbladets lätt kupade
viskar
töm dina tankar
töm dina ord
töm dina sinnen
töm allt detta i detta blad
sätt dig helt stilla
helt stilla här på kudden jag lagt ut
tillredd av mossa
vad gömmer mossan
till synes allt det vilket ej är synligt
näri mossan lyfter fliken
andas in
och du andas in jordmånens djupa umbradoft
kanske skymtar du
en skalbagge svart
lyfter natt
kanske skymtar du
skira
sirliga rottrådar
skiftande i vitt
i rött

och vet du
det kan du ej veta
ty allt vad du tänkt
talat
känt
ligger i mitt kupade blad
jo
detta vita
dessa vita skiftar sakta färgton
i det ljuset rör vid dessas hjärta

var
var vi nu
mossan
eller du lägger ned fliken

det sägs att mossan gömmer hemligheter
vad tror jag
det tror jag
att mossan är en tomte med vackra paket
sådana hemligheter
skall finnas
godhemligheter
överraskningsgåvor
glädjegåvor
upplevelsegåvor

här sitter du med allt ditt tömda
hör du tystnaden
stillheten
hur andningen är flödandeförenad
hör du huru vindarna saktas
i det allt detta är tömt

så vem är jag
vems är detta blad
du skrev östan
och dagen gryr i östan
låt denna gryning
vara vit
en vit trollslända
med vintervingar klara

kristalltoner

Inga kommentarer: