måndag 9 december 2013

den 8 december 2013


tillit

det var det jag
så hjärtinnerligt önskade
giva er

den tillit jag ej gavs
av de vilka skulle giva mig den

tillit till er själva
till era förmågor

jag brast i mina gåvoförsök
borde ha vetat bättre

tillit finner ej varandra tillit är funna av varandra


det gjorde så ont att instiga
det gjorde så ont att ,
det ni kallar, födas.
jag såg denna blå vackra pärla
med malakitstränderna.
såg samt fylldes av längtan.
längtan till att bestiga.
detta bestiga är att känna uppleva
detta blå vidröra fötterna.
denna längtan fyllde mig så stark.
det är ju det vilket sker
och denna längtan är en densitet
så vid att den längtan vilken levs i jordesfären är
en mikroimpuls av denna.
noga valde jag platsen händerna.
det är ju så det sker

det gjorde så ont att,
det ni kallar, födas.
att se hennes bortvända ansikte.
att se henne se ett annat ansikte.
att uppleva henne rysa i de stunder jag behövde
hennes näring.
det gjorde ont att slutligen
ej få känna, uppleva hennes hjärtas sånger.
närheten, huden bröstet.

kanske var det detta val jag gjorde.
varje barn är en ren kristall

denna längtan
densitet
i födelsen en implosion
explosion
detta lever i fröet
så är det ju

en ren kristall är varje barn

nu kan jag ständigt uppleva denna saknad av
händer av ögon vilka ler in i mina.


jag sträcker mina händer in
i mitt bröst
lyfter detta barn
in i min famn
möter detta barns blick
i kärlek
en moder är jag till detta barn
nynnar närhet
nynnar
sagor
nynnar välvilja
nynnar kärlek in

viskar till mig själv
barnet
du är
älskad

tänker på vad andra tänker
och det kan vi ej veta
om tanken ej är uttryckt med ord
då har talet fryst
cementerat
ordet
i en form

en form vilken vi får lösa
ofta med svårigheter

blickar ut
ser dessa mjuka linjer
snö
gnistrande
kristalljordar
rosorna
kvistar stjälkar är böjda
broar
broar
så vackra i många skikt

en sällsynt vacker tystnad skänker snö

tänker
talet
tänker talet ordet
eller talet tänker ordet

är ordet körsbärskärnan

ord
ord; oändlig rörelse drömmer
den rörelsen sker endast
i tystnaden
i de djupa skogarna
andas tystnad
i de djupa rötterna andas tystnad
i templen andas denna sällsynta tystnad
oblatstystnad
vari dina läppar är leende

i dina inre djup
andas denna tystnad
den tystnaden är behovens tal
är
den skimrande opalen
i ditt bröst

ord
oändlig rörelse drömmer
den rörelsen sker endast i tystnaden
den tystnad vilken är tomhet

innebär denna tystnad uteblivande av samtal
så kan det tolkas

denna tystnad
är det rena samtalet
det vill säga samtalen däri tanken; surrtanken är stillad
hållen i din hand
den har svirrat
den har stimmat
nu ligger den spinnande i din hand
ty du tillät surrtanken surret

nu kan du stiga in i detta samtal
med dina egenvärldar tysta
du är ett rent vitt blad

är samtal vari lyssnandet är helt är helt vitt
gnistrande vitt
det vill säga lyssnandet befinner sig i tomhet
den vilken lyssnar till den talande
lyssnar fullt ut eller helt utan att
förbereda sitt eget tal
detta samtal är tystnaden
det är
samtal
i rörelse
det är; oändlig rörelse drömmer
i den stund samtalet är ”fullbordat” stiger samtalarna ut ur molnen; drömmens vilja in i förverkligande

ord har
varje ord är et slags hav
ett hav fyllt med droppar vilka är betydelser
enskilda betydelser
för den enskilde betydelser
förefaller det

före faller
förfall
för
fall

Inga kommentarer: