lördag 7 december 2013

den 7 december 2013

stillhetens moder

sitter helt stilla
följer varje rörelse viskar tillit
jag är här till
lyfter handen obemärkt i tystnad
utan att röra
stödjer hon
stegen vilka snubblade

stilla
stillhetens moder
i hennes stillhet
andas liven
ty de vet hennes till

visst kan vi rusa
visst kan vi brusa
så är det
vi rusar frågande efter svar
svaren kryper samman

darra svaren
de kryper samman
till dig
svaren vet genom henne näri du är redo
det är i den stunden du är still
still i hennes svarandehand

hon är det stora hjärtat
hon är ditt hjärta
hon är mitt hjärta
allts hjärta

träden
hade nu länge hört den tunga andningen vina
kanske mer suckarna vina
träden samlades i förenade samtal
vadan är dessa suckar vilka viner
vinande piskor skär ända in i allom
varur stiger de
segt klistrande lim
utan egentligt fäste
utan fästförmåga
utan fäste
utan fest

firar du ditt liv
andas du in
är dina steg feststeg
fästfolk

en av äldrestammarna mumlar ur lavaskägget
hur
säg mig
hur
hur kan vinande klistra

ett av yngreträden fnittrar pärlor
har du sett dem
när de klistrar med segt lim
när limmet fastnar på fingrarna
lim
slem
lymfa
nåväl
de försöker lyfta fingrarna
limmet följer segt med
och
och det är i den stunden du kan höra ljudet
njae
kanske inte direkt vinande
jo det förståss är beroende av hur fort de försöker komma loss

äldreträdet skrockar godmodigt
jo
du kan du

och det är väl det dessa suckar gör
suckarna gör bådadera utan dera
viner samt klistrar menar jag

äldrestammen sträcker synen vida omkring
vida om

suckarna är komna ur ett bröst
det ser jag
hör
en slags bröstsköld

nu är det så med träd
att beslut fattar träden i tystnad
svaren stiger upp
stiger upp ur eller genom rötter
så också nu

den skölden är hamrad ur separerade då

yngreträdet fnittrar pärlor
dånande menar du

jo
nog kan det dåna
vida av då
jag menar då
det vilket var
bakombarnet

bakombarnets framsteg stig
är lagd i träda

yngreträdet susar förstående in i lyssnan

skölden ger träden svaren
ur stillhetens modershand

träden skrockar mjukt
bjuder så in bromakaren
i tystnad lyssnar de alla in
i gryningen ritar bromakaren det han sett
andas i trädens ögon

träden skänker bromakaren
allt det han behöver till detta verk

han arbetar i dagar i nätter
i nätter i dagar.
han spänner tunna bågar
lägger bräder till
så är det ett valv

fästen finnes på vardera strand
i vardera strandhanden
floden steg in i bäcken
bäcken in i sjön
över dem alla är bron lagd
bromakaren
sluter ögon
ser åter bilden
nu
reser han räcken
till hand

så är bron redo
vacker är du

bromakaren samt träden upplever festglädje
nu kan suckarna bjudas in

bromakaren
tager sina verktyg
samt vandrar in i upplösande

viskar till bron
du vet

bron bjuder bröstet att sätta sig

tysta sitter de en stund
bron är ju i och för sig
lagd över vattnet

bron öppnar stämman

ser du
vandrar du på mig eller över mig
följer du mig
lämnar du då
så vandrar du här
samt når fram
säg mig bröst
är fästena borta för att du lämnar det ena för det andra
är fästena borta för att du vandrar
jag är fort farande hel
du är en slags förmedling
jag är hel
och vänder du näsan då du når fram
ja då blir fram då
du vandrar här och når fram vilket var då

bröstet blir yr
jag tappar balansen i det du visar
jag blir yr

bron är en leendelinje
i kärlek
sedd från sidan

det kan jag se
för du försöker ju förstå
istället för att stå
eller gå

så låt oss virvla mera
röra om mera i grytan
jag lovar dig
det blir en välsmakande soppa
rätt

jo
vandrar du under mig är du under
och vandrar du på mig vandrar du ovan mig

ser du
allt är här
är
här

jag är det förenande
det förenade
den upplösta tiden
snörningen är lossnad
du är förmedlande

träden susar
i tystnaden hör bröstet

bron är lagd
låt oss säga över
för att du skall vandra
fästena är där
är här
framom bakom
bakom framom
ovan nedan
nedan ovan

ovan dig  ser du himlarna
du är i allt
under dig ser du jordarna
du är i allt

stillhetens moder

bron är lagd över
du vet
i det inre finnes eldopalen
du är i allt

eldopalen
magmabroschen

hör ditt hjärta begiva sig

visa dig
i varje rothand
under varje stam
hålles
en magmabrosch
broscher
i den stora broschen
lagda i ring

stillhetens moder

sitter helt stilla
följer varje rörelse viskar tillit
jag är här till
lyfter handen obemärkt i tystnad
utan att röra
stödjer hon
stegen vilka snubblade

stilla
stillhetens moder
i hennes stillhet
andas liven

ty de vet hennes till

Inga kommentarer: