tisdag 31 december 2013

den 31 december 2013


han såg in i sina händer
bilden av en man
vilken stod invid ett hamrat silverfat med vida kanter
en silverskål vari vattnet speglade hans ansikte
en vindil rörde vid vattnet
vattnet krusades
en ilning for genom honom
han såg en man vilken tvagade sina händer
i vattnets isande klarhet
han såg in i sina händer
i full klarhet inser han att den mannen är han

det bars ett barn
genom öknarna
barnet vaggades inom modern
så är vi alla mödrar
vilka i stunder av liv vandrar i öknarna
brunnarna är insjunkna
törsten härjar
de nalkades staden
de gavs ej härbärge
här
bärge
värdarna avvisade
av
visade
dem
så är vi alla värdar
vilka kan välja dem vilka släpps in

hon var havande
hav
ande
så är vi alla havande
de hänvisades
hän
visades
de gav sig hän
tedeums ljöd

barnet är inom samt i denna stund utom

detta sker i varje ring vilken lägges
i jord
i träd
i hav
i allt
han sade rör ej mina cirklar
så är vi alla cirklar

han vilken vakar med skogarna
frågar
vem brusar i skogen
vem skäller i skogen
vem slår i skogen
vem klampar i skogen
vem osar ilska i skogen

det gör en vilken såg in i ett ansiktes händer
en vilken i sin egenförtvivlan grabbade denna hand
viskade förkrossad förtörnad
han bar en krans av törne

visa mig
visa mig jag ser icke vägen

skogsväktaren stillar vreden

varför vredgas du
du kan inte
jo du kan
ändå säger jag
du kan ej vredgas över den vilken
du säger lurade dig
kvävde dig
kväste dig
det är dig själv du vredgas på eller över
att du lät dig luras

och
blev du verkligen lurad eller väckt

Inga kommentarer: