torsdag 26 december 2013

den 26 december 2013



de svarta bergen bar doken
ty bergen visste hur ådrornas inre kunde blända insikten
ändå drogs doken av
de svarta bergen skändades
för en stund sjönk armodet in i ett folk
månmoder vaggade dessa i sina silverhänder
åren spred ringar solen steg röd upp över bergskammar

det helade folkets hjärta kupar kärlekshänder runt bergskälla
ur armodet steg insikten

ja
de såg bergen resa
över land över hav
vandrande
moln
bufflar med nosar tätt intill marken
med klövar svävande lätta

de såg bergen lyfta nosar
bli vandrande hjordar
hästar med böljande manar
manar
stillhet in i tankelabyrinter

de såg bergen stiga in i berg
och de visste att bergen tog emot deras händer

de tvagade sina händer
i bergets källa

trummorna började med en smekande hand
tonen stegrades
stegrades
rörde vid deras hjärtan

de vilka rörde vid trummans hud
vilken väckte hennes stämma
slöt ögonen

de vilka lyssnade in
skred i långa pärlband in
klädda i vitt

helt vita dansade de
sakta
lugnt
rytmen stegrades
männen runt kvinnorna
kvinnorna i mitten
alla med armar utbredda
ringen
cirkeln ett sjungande hjärta
fljde hennes väckta stämma

hon fröjdades med deras fötter
deras rörelser nära beröring

virvlande vita molnföljen
elden i origo

eldvirvlar i skönhet

så var de
i denna dans
vita eldar

och
i gryningen syntes den vidvingade
den skarpsynte
sväva in över bergen
örnens vemodsstämma
ljöd ren
ljöd klar

och de insåg att örnens stämma
var det vackra vemodets stämma
i det örnen upplevde hennes fröjdefyllda andning

elden den sprakar i spisens stenhänder
katten spinner nattens lugnstilla
barnet sover med rosenbladskinder
modern vakar
med vaggandestämma

kölden immar rutorna
in i vackra stjärnkristaller
barnet sover
med rosenbladskinder
en ton
tvenne
trenne
fyra toner
fyra vägar
barnet bär en fyrklöver i hand
stiger in i den femte tonen
modern vakar med vaggandestämma
mid andas vinterblad

kölden immar rutan
in i vackra stjärnkristaller
barnet står nu
lyftes
kröp
reste
lärde sig
stå
barnet står nu vid rutan
lyfter handen
vill se
vill se
ut
vidare
lyfter handen
gnuggar lätt
skapar tittglugg
med rosenbladskinder
med tindrande stjärnögon
toner vandrar
livsklanger vandrar
barnet bär gesten i handen

glas immar
rutor immar

i den rena linsen ser du klart
i det rena hjärtat ser du klart
ser jag klart

glas i bågar
glas i infattningar
barnen bär gester i handen
i händer
örtakorgar
det är min vilja se klart

elden sprakar i spisens stenhänder

jag lyfte handen
putsade glaset med duken
ty jag anade
skymtade
gavs insyn

det var min vilja
det är min vilja se
klart
att
attesteras
mitt klarnade seende attesterar aningens att
attribut
sigill
insignier givna ur hjärtats stämma
så är det

det immade glaset viskar
hur sannheten påkallar uppmärksamheten

ur armodet
steg insikten

de vandrade långa vägar
de hörde barnets stämma
jag lyfte handen
putsade glaset med duken
ty jag anade
skymtade
gavs insyn

barnen bär gester i handen
i händer
örtakorgar
det är min vilja se klart

elden sprakar i spisens stenhänder

i den rena linsen ser du klart
i det rena hjärtat ser du klart

ser jag klart

Inga kommentarer: