lördag 13 februari 2010

10 februari 2010

skuggor mjuka stiger ur hårda
där smärta är hög är det icke av godo att rikta strålkastare emot
dessa lyser ej upp
upplyser inte
de strålkastarna kastar offret
den vingbrutne in i ett hörn
in i det hörn det en gång med våld tvingades in i

tänd skimrande ljuslågor i den natt vilken blivit natt
i detta varma ljus
stiger mjuka skuggor
ur hårda

den vingbrutne
orkar lyfta ansiktet

då ett liv brutalt skadats gång på gång
inte på ett sätt
på de flesta sätt
sker det svåra oavbrutet
inte på ett sätt, på de flesta sätt sker det svåra oavbrutet
smärtvågor sköljer

Vi vet att det gör ont
Vi är hos dig

du ser hur din kropp vaknade i det du litade till
du ser och du upplever detta stråk av av hur du underkastar dig
istället för att säga nej
istället för att säga nej söker du vara modig
ja, då du skriver ser du upplever du hur du krymper samman blir det lilla brnet
ihopkrupet i hörnet försökandes att inte synas
försökandes att inte vara
detta att krypa in i hörnet är att söka krypa in i födslokanalen igen
du söker krypa upp i molnfamnen
inte synas
tyst
tyst
du underkastar dig istället för att säga nej söker du vara modig annars vänder de ryggen till
ryggar har så ofta vänts dig av människor
dina ögon vändes i bön till dem
de såg ej

en förstod; det vet du, din morfar
du strålar varmt vid minnet
så nära var ni är ni din broder din nära broder din morfar
han förstod dig

du möter ibland människor från dessa svåra steg, du var – du är älskad, de förstod dig aldrig, din strålande varma kärlek skrämde dem
deras ögon ber om ursäkt

varför ryckte vi dig ej bort
dina ögon är ädelstenar av kärlek
du ser det vackra i dem alla
Du talar till detta med hela ditt väsen.
det gör ont för dig att skriva ljusminnets väv
det gör ont för dig att skriva att vi skrev den tillsammans; att du önskade dig allt detta, att dina tankar fört detta till dig
du önskade dig icke allt detta
du bragtes om liv

kropp i kropp i kropp i kropp i kropp
evig andning
andeljus
andan

ning
ning
ning
nynna

i ett eldhav sitter kvinnan
hon har ritat en cirkel
i golvet

myrrah
salvia
sandel

ringlar
målar
luftens
fingrar

smeker hennes panna

ögonen är
trötta

mycket trötta

hon rullar ihop kroppen
vaggar sig
nynnande
ur

hon stiger ur
rör sina lemmar
sakta
finnande
finner
rytm

ögon öppnas klara
månkällsdjupa
huvudet lutar hon bakåt
sången stiger
lyfter armar högre
högre
rörelsen stegras
stegras
flammar
vild
het

hon stiger ur
ljustråd skimrrar
livhållande
kvar
vitskimrande springer hon
vida vingar sveper över henne
leder vägen
den vemodiga sången
vidvingesången sänder fråga finner svar
vitskimrande springer hon
där
är

i månsilver står hon
i vitskimrande
skrud
*
din hand är ett snödun

mina ögon är diamanter

lyfter fram
det vackraste

ur
det vackra

ser bakom skuggan av tomöga


i varje fasettlinje
ser mina ögon

vägar in i kärlekens land


mina ögon ser
mitt vackra


oh helgade
tag din hand


lyft alla dessa handklor
ur min hud

alla dessa avtryck
vilka alltid får mig
att

böjas


smärtstormars hav viner


hav om du kunde

vråla

mig
tystbort

gör det


om du kunde

vråla

alla dessa klotankar
tysta

gör det
gör
detta



smärtvågor stiger
stiger

höga


din hand är ett snödun
du famnar mig
varligt

ty du vet
min avskalade huds smärta

sakta
mjukt

låter du mig falla

du följer mig vakande
varligvarmt med


vi breder ut mig över markerna
är den vita sidenjorden
bär en skir
klädnad

spindeltrådstunn spetsväv

skimrande siden faller
smidigt följsamt
ut över
med
kropps linjer

allfärger skimrar
för dig
med dig


viskar stillommjukt
rör vid min hud


mina inre ögon är diamanter


oh helgade
tvaga mig ren från koldimma


trött lyfter jag handen
torkar giftet
ur ögonen


du omfamnar mina händer
för mig in i gryningssolen


vi svävdansar i lyckotårars klangljus


Ömhetsandan
se jag lägger min panna till jord

hud till hud

mitt öppnade bröst
följer rytm

hjärta förenas

se jag lägger mina handskålar i jordeupplevande

tänder eldar i



sluter ytögon

är i cirkelvirvlans mitt


oh vindar
fyra vackra


hör jag ber er tag mina händers öppnade ljus
smek var fårad panna

med ömhetsandan

Inga kommentarer: