torsdag 25 februari 2010

22 februari 2010

himlen har alltid fascinerat mitt väsen, det är inte så att jag sitter mediterande med ögonen i himlen hela dagarna, ändå är blicken där, förundras samt värmes.
fullt medveten är jag om med min jordevandring
vilken inte är en jordvandring,
den är en jordevandring
Det förhindrar inte min himmelsnärvaro.
upplever det vara av stor vikt att jag är inom denna ty annars förfryser jag eller kvävs.

*
varje gryning


skrudar jag mig
till brud


i varje


älskade


du såg aldrig randen



i dagen

rann den
ur



min hud vissnar

ja dessa ord var det vilka kom under natten - Vad är det jag ser nu då jag skriver

jag ser mörknad natthimmel
eller det är skymning eller gryning
mörknad himmel
säras
skimrande eldsljus synes
det är en rand
det är en godrand

vad ser jag
mer
ser springa i rullgardin

ser en skjorta med smutsrand
tvagas
det doftar
rent

sommarvinden
får tvätten att sjunga

jag dansar
barfota
ängssteg

älskade i strofen är inte personbetingad

min upplevelse är att detta är en maning
den maningen säger;
vakna människa

varje gryning – väck din själ i andens ljus
skrudar jag mig till brud – vandra uppför altarets gång öva dina steg
i varje – lev varje steg medvetet i ljusgärnings helande
älskade – inrevärld omfamnar yttrevärld
du såg aldrig randen – dina slutna ögon var aldrig i gryning
i dagen – genom det sovande medvetandet
rann den – strimma av ljus – den nya gryningen randas se den
ur – ur urmening
min hud vissnar – av människor glömdes hon

jag vet att orden är viktiga, frågar dem; vad svarade de mig;
det finns två strofer vilka du undrat över
den ena har vi talat runt under renskrivandet
en kvarstår;
människan väljer
ofta omedvetet
även stundeligt medvetet att sluta ögonen

dygnet indelas ofta
i takter
tvåtakt fyrtakt fjärdedelstakt åttondelstakt
det finns takter av alla de slag

dygnstakt
rytm säger du
takt säger vi i detta

är det takt och ton vi ämnar tala om
vad är takt och ton
det är ordning
det är regler
regler över hur du skall uppföra dig

är det mänskliga regler
eller
hjärtströmmar

då du lär dig spela har du
en taktpinne
eller en stegräknare
en god lärare kanske

noter sätts på linjer
det gör soldater ävenså

sakta
vandrar rytmen in

har du lärt dig detta genom taktpinnen
kan vi hoppas att det inte är pinnen
utan ditt gehör vilket spelar

har du lärt dig spela instrumentet med ditt inregehörs vilja
då flödar musiken

själen flödar i andens ljus

ljuset strömmar
flödar in i rummet
du stiger upp ur bädden

gryningen stiger upp
vitklädd

dygnet indelas ofta i takter
gryning
morgon
förmiddag
middag
eftermiddag skymning
kväll
afton
förnatt
midnatt
efternatt
det är sant;
denna indelning blev
bara elva

det är inte inom detta du skall stanna även om du finner det intressant
vi betonade: i varje
i varje gryning; lev varje stund ny inte gammal
vi betonade: i varje gryning
så vad är en gryning
en gryning är en födelse

varje dygnstakt eller indelning har en symbolklang

se pianisten sitta vid flygeln
han sitter helt stilla
händerna lyfts sakta
ögonen är slutna

händer hänger i luften
han andas in
händer släpps fria

musikstycket flödar
strömmar
gryningsljus
varje dygnstakt eller indelning har en symbolklang
en ansats; släpp dem
gryningen är inom dem alla
varje steg är en gryning
är en vy

ett siaröga

en horisontlinje
en rand

en ögonrand

ögat är en glob
en boll
en kristallkula
regnbågsljus

en jordeglob
en kropp

en kropp omsluten av vingar
vingar
ögonlock

väljer du icke seende gryningsljus
då vissnar skönheten
hennes hud vissnar inför dig

så vi säger; människa vakna i din människogärning
*
Det är en märklig strof; ser nu:
du såg aldrig randen bli du såg aldrig rann den
i dagen rann den ur

*
randen
varje gryning


skrudar jag mig
till brud


i varje


älskade


du såg aldrig randen



i dagen

rann den
ur



min hud vissnar

Inga kommentarer: