söndag 14 februari 2010

14 februari 2010

ifred
ifred med sig själv
i fredande av sitt själv

av allt vilket är lyfter den vise medicinpipan
varför gör den vise så
är detta för inhalerandet av röken

det är en djupinnebördsgest
den vise andas in
andas ut
vad visar gesten
den visar hela andningens innebörd

vi sade av allt givet; så är det
medicinpipan är i ett fodral – en hud
är inlindad är skrudad
den stoppas med blad
med tobak

tobaken var från början helande, är det ännu
vad gör den vise; den vise offrar, ger åter ett uns; en grd till jorden

hon tar emot, renar det orena
lyfter fram det rena
salvia användes i dessa ceremonier
salvian är vidgande
renande
andningsbefriande
medicinpipan benämns vid namnet fredspipa
ifred blir liven då liven andas tillsammans
blandar luften tillsammans

i fredande av sitt själv vidgas blicken
blicken är örnens vingar
i fredandet instiger eller uppstiger örnens vingar i kondorens vingar
minns orden du skrev; ”vandrar in i varandra”
detta innebär icke att örnen upphör, att kondoren självsvådligt tar över.
det innebär kärlek; ljus samt värme i samsång med ordets visdom

din hand bär alla beröringars beröring
jag tvagar mina händer
jag tvår mina händer
du renar dem från det vilket icke är av meningen
du lyfter dina händer in i eld
du renar dem från allt vilket icke är av meningen

dina händer äro vingar
talande allt vilket är av meningen
dina ögon är kristaller skär rent

se örnen
se kondoren
se innebördsgesten

så vaknar människosjälen ur djupmörkrets kvävelse
trött lyfter hon handen torkar giftet ur ögonen
i fredandet med ditt själv vakar du över elden
ditt hjärtas givna svar.

människan gör sig så många tankebilder
detta för sin egen trygghet
en trygghet vilken för henne allt längre bort från sitt själv
hon vandrar in i dödsdalar
livlösta
livlösta är stegen och vilsna
detta är att vara skendöd
endast den vilken varit där kan resa sig upp ty den döden är att vara levande död
den döden säger till hjärtat; lev ande.
*
Kanske
i aftonen brinner eldar
trummorna
fyller marken

stiger höga

vingar
vingar bredes vida

allt djupare sjönk stegen sjönk djupare
hur stegen än sökte lyfta höll marflodens händer om
så låt mig berätta
inte tala om
smärtan
om
tyngden

låt mig berätta hur

i natten tänder jag eldar
eldskålar

ställer mig i mitten

naknad

väntar stilla
helt stilla

tankemonsuner mawsim virvlar
med fjäder målar jag
deras tvekan

omsluter dem med ögonvingar
ber dem stilla

sakta fyller trumman mitt tömda
väsen

allt lättare är kroppen
lättare

upphör
är

jag stiger in i luften
i vinden

så underbart
lyftad
in

är vinden gives möjlighet
nära närma
vara

tyngden rinner
rinner
ur
henne

säger du; jag kan inte dansa
rör dig mjukt
våga följ

säger du; jag kan inte stå
rör dig mjukt i inre
våga följ

befria dig
för en
stund

till
varaktighet
vad bär dessa ord med sig; de bär med sig detta med samtalandets övergående i rörelse.
genom samtalet vilket är av största vikt
löses spärrarna förhoppningsvis
sakta
genom en god lyssnare
denne lyssnare måste till fullo se då det är dag till gå vidare
ibland är detta att röra sig
upphöra med att tala om
Istället befinna sig i.
det vet du; du vet att det går att ”lära” sig leva med stormarna
ty du vet att det efter storm sipprar gryningsljus
genom tyllgardinen
ty stormarna var icke tätare än en skir tyllgardin
tanken den stelbenta
Gör den tät tjock tjärliknande.
du fann ett vackert namn; monsuntankar, ännu vackrare mawsim

*
Källådror
ur mina händers


källådror




tårvingars kristalljus



bär mig
in i elddans



fingrar rör vid himladidems
eldstavar




slungas


bärnstenspärlor
glimmar


honungsdoftande




slungad

i natten sitter jag i indigohörnet

inträngd



inlindad

lindad

in


vaggar mitt hjärta i händer





vandrar över sargade

sargade
marker

inomutom utominom



vattnar
sargade marker

med

med mitt hjärtas blod



i natten i indigohörnet

inträngd



inlindad

lindad

in


dödsspiralen



genom att dö

födas
evig



lindar

lindar tråd

medsols





mina händer är frysande






kallt



är det



kallt


kallar dig

kallar



kallor
djupt violetta
vinröda


växa i ring runt mig



i kallor synes kristallklara tårdjup



älskade








så fryser

huden



i fjärran synes en stjärna



evig
evigs andedräkt




ur stjärna
flyger vitbröstad fågel



bär i näbb

skirblå
blomma


rodnar då mitt hjärta brister




sjung för mig älskade



se min själ
fridansa i ängen


upplev kvinnoanden
omfamna dig



ur mina händers

källådror

*


I denna dag
upplev världshjärtat

dansa rör dig
upplev glöden
elden
i ditt inre

hör rytmen fylla ditt hjärta


isen
is en

andningssjunger under stegen

Valen mjukströmmar
djuptoner

klyver
yta

ytsprickan


vattenljuskaskader

blomkrona

mångfaldigad

kristalljus
fyller mina ögon


hon stiger in i luft
friandas


isen i sen sjunger under stegen
solkaskader

stjärnjungfrur bär
gniststavar i händer


hör människa hör klangljusen
fylla ditt hjärta


azur
är ett vackert namn


jag dyker
genom ögat

fångas upp av ultramarin
in i djupviolett andning

visa mig kärlekens innersta väsen
fräls min hud

med
din kärleks händer

skölj mina ögon
med
din kärleks händer


sjung de sånger vilka aldrig
sjungits för mig

kärlekens rena flöden


sjung fridsstilla in i mitt hjärta



azur
är ett vackert namn



i denna dag
upplev världshjärtat

*


Ur


Ur öga

rinner tåren


vinge rör mjukt

fjäderlätt vid kind


händer kupas om


jag simmar med tåren

upptäcker
avtäcker


jag faller


faller jag


somnar rosenomsluten



Ur pupill

faller tåren


vinge rör mjukt

fjäderlätt vid kind


vingar kupas om


tåren är i o



droppe ros


seglar stilla



vingar lutas sakta

framom

rosenblads vattenfall jublar



hon sover




rosenbäddad

*


Bröstomslutan


i vinterfamn frös jag inom


nu

är jag smältande
smältande
gnisterliv



vita sidenslöjor böljar stiger

vinden leder för



slöjor sänkas

i kärlek smeker jag marker

ömt

stilla

smälter jag rinner bort



jag är en bäck
en flod en vårflod


ack så berusande fri


strömmar mellan stenar

lyfter upp stjärnljus
ur en gång snö

strör det i tacksamhetsglöd

i vinden



faller kittelregn utför klippan


är en sjö


sitt vid min sida


berätta dina steg



se krona öppnas
segla hav




slut ditt bröst om mig

slut mitt blad till ditt bröst

Inga kommentarer: