lördag 13 februari 2010

6 februari 2010

älskar de unga
visst gör de så

det är dock så att älska är förvirrat
så många förvecklingar

vad ser du;
vikta servetter
vita vikta servetter
brutna servetter

så är det
servetten är av tyg
vävd av vitt linne

linne
lin

lyssna inre närhet

blå är fältet
vit är duken

tuskaft är väven med rosengång
så viks duken gång på gång

är en blåsbälg
ett dragspel
är veckade linjer
bruten är duken

vind finner

vecken
det brutna ”slätas” ut.


älskar de unga
visst gör de så

det är dock så att älska är förvirrat
så många förvecklingar

du brukar skriva; det lilla barnet gör inte det du säger – barnet gör det du gör
Följer dina steg då du är värd hans steghärmarvilja.
du har mången gång sagt efterhärmningen upphör aldrig
upphör aldrig

i den är bemötande
be möt ande

är hur varje levande väsen bemöter
be möt er

hur skall den unga människan upplevande veta
då den vuxne snurrar runt
är en vilsen vind
En vilsevind.

då dessa vindar rör vid
då vandrar rysningar med
ryggraden
utför ryggraden
*
stjärnvilja
stjärnviljan
då du lyfter blicken in i natthimlen ser du tusen
tusenden stjärnor
du låter blicken vandra in i snön
möter tusentusenden stjärnor

du vet med tanken att var och en är genuin

ändå
är de en

viljan är en
viljan är underordnad – läs icke detta negativt
vi skulle lika gärna kunna säga: överordnad
underordnad är ett ord du känner igen; här i betydelsen vägledd
vara vägledd
viljan är överordnad egoitetsvill
vilken är en villa
du märker alltmer att vi använder ord vilka vi styrt dig så att säga bort från, detta för att upplev en skillnad
exempelvis tidsbegreppen;
tidsfundamenten
för att uppleva en skillnad är det av godo att för en stund styra farkosten bort från det vilket blivit klipprev
detta för att märka ut grunden

stjärnviljan kan sägas vara språket; orden
språket är ett
ordet är ett

uttalet varierar
dialektiken varierar dock icke innebördsgesten
du kan segla i stormar då du vet grunden
grunden till liv
de grunden stjälper icke farkosten
frånsägandet sänker stjälper farkosten
bindeln för ögonen frånsäger

åter säger vi
sörj icke de bilder du ej orkar nedteckna i natten
dessa bilder verkar de bilderna stiger fram vid behov

i dessa nätter lever du mycket med en uppåtstigande rörelse
en uppåtstigande cirkelrörelse
det är sant;
det är samtidigt bilden av en slingrande orm – det är bilden du levt med
det är det vilket sker i dessa dagars vandringar
vill förs upp i vilja
begär förs upp i behov
jag förs upp i du
någon förs upp i ingen/allt
Och så vidare.
*

slöt ögonen sökte minnas;
låt mig få sova på riktigt en gång vaggas in till strand in i dröm

såg
vita stjärnor

inte stjärnor mer ljus runt huvudet ljusöppnande

ändå var det stjärnstoff

hela natten bilden av
oh låt mig få sova
en gång
på riktigt

vaggas in till strand
in i dröm
in i din
dröm
*

Han såg mig djupt i ögonen


dagen vandrade
den lille såg mig djupt i ögonen


mormor
du är min bästa vän



varmgenomsköljan

*

från väster höres hon sjunga

stjärna
i mina händer


händer
är


kristallskål



stjärna
stråla



möta
det vackraste


strålande stjärna
omslöt oss


i ödmjukhet böjer jag mitt hjärta till en hand


lyfter hjärtat in i är
viskar


uppfylld


jag vill vara i den kärlek jag
upplever
om
mig


strömmande händer
värme
rör
vid


*

från väster höres hon sjunga


sefyr bär sången in

där
i västan
står en ask
inför

snidad av elfenbensvit

pärlemorskimrande


given av
urandning


locket ligger
stilla


hållet av ornamenterade rankor


gångjärn är givna av urbergs ådror


nyckel
ger låset upp


där

i västan
stiger ögonblick upp
inför



dagens tårdroppe
alltför vacker
för mig


sluter om
är


florstunn klädnad gives att bära
spinn ljustråd spinn


tråden spinnes
vävs av
Moder


ur himmel seglar stjärna
ber henne följa


hon stiger in i stjärnas hand


allt högre stiger stjärnan


du väntar
mig där



han ser droppe av kristalljus darra skälva
droppe stiger in i hans hand


hans hand är ett öppnat blad

hennes hand en knopp
omslutes av
livsblad


du för mig


mjuka följsamma är deras steg
han för henne över
daggens ängder


in i skogens
hägn


mossa doftar regnmjuka
skålar


ormbunkar ljusminns
hennes fingrar

stenar andas
ljusskimrande


du stannar


de står vid klippans fot

inför
grottas öppning


han vänder ansiktet till
läser hennes ögon
för henne
in

de följer klippans innerstig
lyssnar till källans sånger

sakta uppfylls väggar
av rödskimmer

vi står i grottans inre


han hade tänt eld i ring av stenar
invid stod en skål given av kristall
rent vatten var däri
han bjöd henne
dricka
en droppe föll
bredvid
varsamt
strök han med finger
över hennes
läppar
han hade tillrett bädd av mossa
av hudar

vi stod inför varandra

hans händer smekte hennes klädnad
långsamt
lyssnande
av
hans händer följde
varje linje
av hennes
hud

ur hennes hjärta steg rosende blad

hennes händer
vaknade
ur längtan
rosenvingar flög inom grottans liv

vi är i drömmen i stjärnors krets

från väster hör jag henne sjunga
sefyr bär sången in
där
i västan
stod en ask
inför

snidad av elfenbensvit
pärlemorskimrande
given av
urandning

Inga kommentarer: