torsdag 25 februari 2010

18 februari 2010

Magdans;
vad är magdans – låt oss blicka tillbaka, tillbaka fram; vi är inte ni vi är vi, stjärnor i dina ögon, var kommer vi ifrån - från jordar himlar, himlar jordar, vi är i en förunderlig vacker väv, kotten var tyst en stund så där tyst att vinden kan höras
så vackra guldskimmerpärlor ser jag de doftar kåda vind hav hur kan jag veta vind hav
de är inom dig, kotten var tyst en liten aning skulle vilja uppleva jorden hon är så vacker
så …
vinden hörde bar önskan in i månsilverdalen modern vandrade in i östersalar solen bjöd henne in eld bads lysa önskansväg modern öppnade hjärthänder önskan steg ur så samtalade de alla tre , stjärna står i regnbågssal vandrar vida
stjärna bars av kvinnomoders vaggande rytm inom modershöljesgrotta
bars av kvinnomoders rygg
barnet såg över moders skuldra
blickade fram
barnet ammades vid moderns bröst
moder höll armar runt

se moder sitta med korslagda ben med armar om
hon är en blomma
barnet bars
vaggades
barnet reste stängel
började gå
kvinna ser kvinna vandra
mjuka berörande steg
att se dessa kvinnor vandra är att se vatten strömma
kvinnobarnet är alltid vid moders sida
runtom
är alltid vid mödrars sida
runtom

mansbarnet är alltid vid faders sida
runtom

är alltid vid fäders sida
runtom

i dessa trakter dansar kvinnor magdans

hon skrudas i skirväv
i slöjor
bär bjällror runt midja

var är solar plexus
vad är midja
vad är ström

sakta rörs kroppen
i eldens skimmerlågor
han ser
han följer

magdansen är själens dopfunt

lotusens knopp är bedjande händer
bedjande händer om
om fullbordan

om är icke en fråga
detta om är omkrets

lotusens knopp är bedjande händer
cirkels fullbordan sker
sker i öppnandet

lotusens knopp är ett andetag
du stannar inför ordet andetag – tag
det är taga dock icke stjäla för att behålla
ande
tag
mig i
ditt
ljus

så många ord lider av den klädnad de låsts fast i
så många ord ropar befrielse.


sepia
sapiagryning

sepiabläck bläckfiskens armar synes vara ekrar
sepia
sapiagryning
bläck skriver sapiens ur havet andas
sapiens

sepia
sapiagryning är urgrynings milda ljus
ögon spräckas icke

sepia
sapiagryning är urgrynings milda ljus
safirljuset väcker upp
väcker upp drömmens blida ljus ögon spräckas icke av för hårt ljus
andas sköljer dröm
sepia
sapiagryning är urgrynings milda ljus safirljuset väcker up
ur sepia stiger silas former
safirljus är det ljus
den färg du så ofta söker beskriva
det silade sepialjuset är det ultravioletta ljuset
*
Studera
Skönheten tyder universums dröms eviga rörelses andning
*
tiden gjordes
av människan en gång
de människorna ville makt
de föll

rester av dem finns i dessa vandringar

det är tid
gudomlig tid
denna oerhört vackra tid sköljes över oss
i årstidsfamnan

tid; till intet drömmer

intet är tomhet
fylld tomhet

är
intighet
är evig andning
icke evighet

evig
andning
puls

livsrörelseandning

jag fann detta; tiden går att lyfta upp
den upphörde i gärningen

i skrivargärningen i målandet i närheten av markerna träd växter stenar

upphör jag
upphör allt

där är tidskällan


jag tror
att
älska
älskar

älskande

däri

upphör jag
upphör allt

där är tidskällan
*

må den
en tår


föll från himlens diadem

in i mitt hjärta


må den


bli vårens gryning
*
en tår föll från himlens diadem in i mitt hjärta, må den bli vårens gryning:
såg en vacker bild;
ett fönster
ett moln

en tår
föll

såg tåren bli

en knopp

tåren omsluta liv

såg möjligheten
såg knoppen öppnas

livets vackra blomma

blomning
*
*
Cirkeln
Livet
en underbart vacker cirkel
den övre delen diademet strålar
ljus

Fader
Sol
Moder
Måne
Stjärnordsvärld

den undre
vaggar oss i värme
Moder
Jord
I
Är
*
Safirljus
mina


ögon

är slutna

med penslar
av
fjäders dun

med skål
av

mussla

målar min själ
denna natt

det undre
av
det högre

i mitten berörs
mitt du

sepiagryning


urgrynings mildljus

silas

genom smaragdbladsfingrar


safirljus

sköljer
inre lugn

du

är
*
Det är inte lätt att urskilja
Längtan
Hjärtats bön

Till
Svar

Hur veta vad är vad

Jag skriver hudlängtan den är där
så djup
så djup

upplever ordvävar strömma

Hudnära
Berörande

Det går att skriva kärlek
Det går att vakna kärlek

Genom
Skrivande

Ty de orden

Är

Skrivna

Av himlar
Då de är ström

ström
Ur

Hur veta
Hur

Jag vet att jag inte är svår att utläsa
Längtans närhet

Hur vet jag

Inga kommentarer: